GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 59

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 59

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is dus de Heilige Geest die volgens Kuyper onze inwendige mens

aanraakt. Daarover schreef hij:

'De diepere grondgedachte blijft dus ongedeerd, t.w. dat het werk van

den Heiligen Geest intreedt, zoo dikwijls het aankomt op de

onmiddellijke aanraking van God aan zijn schepsel. Bij de zichtbare

schepping nu bestaat die aanraking eigenlijk alleen in het ontsteken en

aanblazen van de levensvonk, en zoo is het geheel natuurlijk en

overeenkomstig de doorgaande onderwijzing der Heilige Schrift, dat de

Geest Gods zweeft over de wateren, en dat al het heir des hemels en

der aarde door den Heiligen Geest wordt uitgebracht, versierd, in gloed

gezet en bezield.

Maar nu bestaat er, behalve die zichtbare, ook nog een onzichtbare

schepping, die voor onze wereld zich concentreert in het hart van den

mensch; en zoo is het dan van belang, nu voorts in de tweede plaats te

onderzoeken, inhoeverre er ook een eigen werk van den Heiligen Geest

is na te speuren in de schepping van den mensch.'

Hier komt even het hart van de mens te voorschijn als het centrum van

de onzichtbare zijde van de mens. Meer zegt Kuyper hier niet over het

hart, ook al onderstreepte hij dat begrip.

Bij het naspeuren van het eigen werk van de Heilige Geest in de

schepping van de mens, onderscheidde Kuyper drieƫrlei begin. Het

eerste begin van de mens ligt in het paradijs bij de schepping van

Adam. Het tweede begin ligt in de ontvangenis en geboorte van elke

mens. Het derde begin ligt in de wedergeboorte. Over dat eerste en

derde begin schreef Kuyper uitvoerig, maar over dat tweede begin van

de mens als werk van de Heilige Geest lezen we vrijwel niets. In zijn

Dictaten Dogmatiek blijkt Kuyper een overtuigd creatianist, die de

afzonderlijke schepping van alle zielen voor de geboorte leert en wel de

schepping telkens van een 'gepraeordineerde ziel' voorzien van de

erfelijke eigenschappen van de ouders.

Het eerste begin ontstond toen de adem des levens door de Heilige

Geest in het stof werd ingeblazen. Toen ontstond 'een levende ziel'. Bij

dit eerste begin noemde Kuyper niet het hart, maar wel de persoon en

het karakter.

Daarvan schreef hij:

'Uw persoonlijkheid is het plan Gods met en voor u. Zooals God u

eeuvdgUjk heeft gedacht, als onderscheiden van andere menschen, met

een eigen stempel, en deswege met een eigen levenshistorie, een eigen

roeping en een eigen uitkomst, zoo moet gij u naar buiten ontwikkelen,

ontplooien en vertoonen, om persoon te worden. Eerst daardoor krijgt

ge karakter. Al het overige, dat zich "karakter" noemt, is hoovaardij en

willekeur.

Maar vloeit nu onze persoonlijkheid rechtstreeks uit het plan Gods, dan

spreekt het ook vanzelf, dat ons karakter, onze persoonlijkheid,

55

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's