GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 274

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 274

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ping en hadden een mystiek karakter. De wedergeboorte als kiem van

nieuw eeuwig leven, had echter een goddelijk element, dat onmiddellijk

als een gnostieke vonk in het hart indaalde. Men zou hier van een

gnostiek element in Kuypers denken kunnen spreken.

Door de wedergeboorte als kiem van eeuwig leven, ontstond de anti-

these in heel het leven, en dus ook in de wereldbeschouwing en de weten-

schap. Tussen geloof en wetenschap was er volgens Kuyper geen con-

flict. Alle wetenschap ging volgens zijn inzicht, van geloof uit. Er was

alleen een principieel verschil in het geloof zelf, en daardoor ook een

principieel verschil in wetenschap. Enerzijds was er een wetenschap die

de wereld als normaal beschouwde, en anderzijds een wetenschap die

wist dat de wereld abnormaal was geworden, bedorven door de zonde.

Die laatste wetenschap kende ook het herstel door:

'het wonder; het wonder in de wedergeboorte; het wonder in de

Schrift; het wonder in den Christus als God-zelf uit Zijn eigen leven in

ons leven indalend.'

In zijn Stone-lezing over het Calvinisme en de wetenschap zei hij het

heel duidelijk:

'Wie niet wedergeboren is, kan geen wezenlijke kennisse van zon-

de hebben, en wie niet bekeerd is, kan geen geloofszekerheid be-

zitten; wie het Testimonium Spiritus Sancti mist, kan niet geloo-

ven in de Heilige Schrift: en dit alles naar de snijdende uitspraak

van den Christus zelven: "Wie niet wedergeboren is uit water en

geest, kan het Koninkrijk Gods niet zien" zelfs; of ook naar die

andere uitspraak van den apostel: "de natuurlijken mensch kan

niet verstaan de dingen die des Geestes Gods zijn.

Calvijn verontschuldigde daarom de anderen niet. Eens zullen

ze in hun eigen consciëntie overtuigd worden van ongelijk. Maar

voor het feitelijke van den toestand hebben we dan toch met

tweeërlei menschelijk bewustzijn te doen: dat van den wedergebo-

rene en den niet-wedergeborene; en die twee zijn niet hetzelfde.'

De leer van de antithese was bij Kuyper gefundeerd in de wedergeboor-

te. Daardoor ontstond een nieuwe geloofsrichting van het mensenhart:

in plaats van afwending van God, kwam voortaan een naar God toege-

keerd zijn. Volgens Kuyper kwam de antithese voort uit een onmiddel-

lijke indaling van de goddelijke kiem der wedergeboorte. En die weder-

geboorte verbond zijn wetenschapsleer en antropologie met zijn theolo-

gie en cultuurbeschouwing.

Kuypers cultuurbeschouwing vraagt nu om onze aandacht.

268

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's

Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 274

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's