GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 416

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 416

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

En vooral in de Nederlanden werd de heilige mis afgewezen en het

avondmaal een gedachtenis-maaltijd genoemd. Maar de heilige

Godgeleerdheid, de heihge Schrift en het bijzondere ambt bleven

bij A. Kuyper in ere, terwijl K. Schilder nadruk legde op de

betekenis van de ware belijdenis van de ware kerk.

Indien we nu deze tastbare heiligheid en geformuleerde en

onaantastbare waarheid als een restant van de scholastieke

'bovennatuur' afwijzen, en als we deze uitgangspunten niet

aanvaarden omdat ze een houvast willen bieden, dat in onze

werkelijkheid niet te vinden is, welk religieus perspectief blijft dan

over voor de mens?

Met alle nieuwe gegevens van de geschiedenis, de wetenschap

en het dageUjks nieuws blijft het grondmotief in nieuw gewaad

overeind. De bedreigde schepping, de realiteit van de zondige mens

en mensheid, het verlangen naar verlossing, de eenheid van de

wereld en de kosmos, de waarheid in de woorden en daden van

Jezus en het vertrouwen in de God van hemel en aarde ook in het

uur van onze dood, blijven centrale motieven van de religie voor

alle mensen. Er zijn geen solide wetenschappelijke feiten, die

dergelijke motieven echt weerspreken.

Zonder de bescheidenheid, die ons als schepselen past, en

zonder het vertrouwen als antwoord op Gods openbaring, waarop

we geen beslag kunnen leggen, zie ik geen perspectief voor enige

rehgie en in het geheel niet voor een theologie als wetenschap. De

mens moet antwoord geven, want hij is als antwoordend schepsel

geschapen. De openbaring, ook in ons eigen leven, is echter niet als

een Heilige Schrift ons in handen gegeven. We zullen die

openbaring in de schepping en geschiedenis moeten ontdekken,

zoals we in vele wetenschappen de verborgen wetmatigheid van de

schepping moeten naspeuren. Die openbaring is vaak voor

eenvoudigen van hart gemakkeüjk te vinden, en voor geleerden heel

moeilijk.

Een universiteit is niet een primaire vereiste om antwoord te

geven op die openbaring van God. Voor de theologie als

wetenschap is echter wel in samenwerking met de natuurkunde,

geschiedenis en wijsbegeerte een wetenschappelijke functie

weggelegd. Maar het theologie bedrijven blijft een riskante

aangelegenheid, juist als ze aan een universiteit wordt beoefend.

Zonder de hubris van de gnostiek en de mystiek, zonder de

pretentie van een heilige openbaring, die in feite alleen door

410

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 416

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's