GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 88

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 88

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De gewraakte dissertatie werd aanleiding tot een scherpzinnige

analyse van Ubbink, die uit de hoek van Kohlbrugge kwam, zoals

ook uit de volgende citaten blijkt:

2LÓÓ ver sta ik af van de meening van sommigen onder ons, dat de

Europeesche wetenschap en cultuur uit het Christendom is voortge-

komen en er door geleid en beheerscht wordt, dat ik juist van het

tegenovergestelde overtuigd ben, dat n.l. de z.g.n. Christelijke

wetenschap en cultuur voor het overgroote deel geleid en beheerscht

wordt door de Heidensche wijsbegeerte. Ik geloof niet, gelijk anderen,

aan een Helleniseering van het Christendom in de N.T.-Schriften, maar

wel (de Hellenisering) van het Christendom buiten en niettegenstaande

het N.T. De strijd van het laatste ertegen is er een bewijs voor.

Mijn geheele artikel was er juist om geschreven, om de klacht tegen de

dissertatie van Dr. Smit in te brengen, en daarmee in verband ook

tegen onze Christelijke wetenschap, vooral ook tegen de z.g.n.

Christelijke Scholastiek, dat zij aan de wetenschap en wijsbegeerte een

plaats had toegekend tegenover de Schrift, die met haar beteekenis

voor ons, als hoogste autoriteit, niet in overeenstemming is.

Ik wilde betoogen, dat in onze wereldbeschouwing zoowel kerkelijke als

wetenschappelijke, de voorstellingswereld der Schrift al te zeer door een

Heidensche is overheerscht geworden.

En ik houd vol dat daarom onze zoo antithetische V.U. ook geen, zoo

uitgesproken synthetische dissertatie had moeten toelaten.

Van der Vaart Smit had de filosoof Lotze aanbevolen, die voor-

stander van de wisselwerkingstheorie was en één der vaders van de

Badense School van Windelband, Rickert en Lask. Die school werd

voor de VU en ook Kampen interessant, omdat zij brak met het

positivisme door naast de natuurwetenschappen aandacht te vragen

voor het rijk der waarden van de cultuurwetenschappen. Het

materiaUsme werd er door vaarwel gezegd. Vooral Windelband

maakte opgang. T. Hoekstra, de schoonzoon van L. Lindeboom,

promoveerde bij Windelband en werd daarna hoogleraar te

Kampen en hoofdredacteur van het G.T.T. Bavinck volgde vooral

Lask met belangstelling en soms met instemming. Geesink echter

moest met name van Lotze niets hebben. En het probleem was dus,

hoe men zou reageren op deze school als men zelf een eigen

filosofie ging ontwikkelen.

Van het grote aantal theologische 'stemmen', werden via Ubbink

slechts enkele gehoord ter karakterisering van de achtergrond der

84

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 88

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's