Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 295
trice van het Hospitium van de VU, dat gevestigd was in no. 162. Zij
woonde in het benedenhuis en de meeste studenten hadden hun kamers
in het achterhuis in de tuin.
In Amerika had Kuyper al aan de pers verteld, dat hij de president
van de Verenigde Staten bezocht had met het oog op zijn werk als staats-
man. Hij toonde vervolgens zijn politieke belangstelling door het schrij-
ven van twee franse verhandelingen. In 1899 was hij voorzitter van de
internationale 'conférence de la Paix et les massacres Arméniens.' Be-
halve het verslag van die conferentie schreef hij in de Revue des Deux
Mondes een artikel, dat ook zelfstandig verscheen met de titel: La crise
Sud-Africaine.
Deze brochure werd behalve in het Frans ook in het Engels, Duits,
Nederlands en Zweeds gepubliceerd, en te Londen door het 'stop the
war committee' in tientallen drukken verspreid. Hij werd daarbij als de
'Statesman' geïntroduceerd en toen had de amerikaanse pers hem de
naam van 'The Dutch Gladstone' gegeven.
Kuyper had zijn brochure over Zuid-Afrika op 15 januari 1900 geda-
teerd.
Vijf dagen later begon hij zijn colleges exegese over de Brief van Pau-
lus aan de Romeinen. Dat waren de eerste colleges exegese, want hij gaf
in de theologische faculteit alleen maar dogmatiek en homiletiek, of
preekcolleges. Hij werkte dus geheel overeenkomstig zijn programma
van 1886; hij wilde toen eerst zijn Encyclopaedic en daarna zijn Dogma-
tiek uitgeven en zijn arbeid beëindigen 'met de uitlegging van een boek
uit het Woord'. De dogmatiek was inmiddels vervangen door de langdu-
rige serie artikelen in De Heraut over de gemene gratie. Toen deze serie
gereedkwam, begonnen de colleges over de brief aan de Romeinen.
De kern van zijn exegese betrof de verhouding tussen kerk en staat.
Volgens Kuyper was die verhouding vooral te vinden in de relatie tussen
de particuliere en de algemene genade. De strekking van de brief legde
hij dogmatisch vast:
'Paulus heeft hier de twee stroomingen van den particuliere en gemee-
ne genade in het begrip Just it ia samen willen vatten.'
Om dat aan te geven gebruikte Kuyper dezelfde constructie als die in
zijn rede over Tweeërlei Vaderland. Toen werd tussen de boze wereld
en het hemelse vaderland, het aardse, het nationale vaderland ingescho-
ven. Naast het centrum der particuliere genade in Sion of Jerusalem
plaatste hij nu twee andere centra: Rome als het centrum van de algeme-
ne genade en Babyion als het centrum van de verderfelijke wereldmacht.
Als men Kuyper ziet als de theoloog van de antithese in de lijn van
de twee steden van Augustinus, valt deze leer van drie steden op: de Stad
289
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 374 Pagina's