Van weledelgeboren tot aktivistens. Dertig jaar V.S.G.V.U. Merlijn 1957-1987. - pagina 30
Dertig jaar V.S.G.V.U. Merlijn 1957-1987
De onderwijs-enquête 1962
In februari 1962 werd er onder studenten en pas afgestudeer-
den een enquête gehouden. Centraal daarin stond de verhouding
tussen de studieduur en de wetenschappelijke vorming. Het was
een dik pak papier met meer dan veertig vragen over de studie
zelf (inhoud, vorm, opbouw) en zaken die er zijdelings mee te
maken hadden (bezigheden naast de studie, kontakt met hoogle-
raren en medestudenten).
Van de 99 aangeschrevenen vulden er 59 de enquête in. De ver-
werkte antwoorden namen ruim 20 pagina's in beslag, en bevatten
een waslijst van - voorzichtig geformuleerde - wensen. Het be-
langrijkst was dat de meerderheid van de studenten het kandidaats-
examen niet in de daarvoor vastgestelde drie jaar haalde, ter-
wijl ze ontevreden was met het behaalde wetenschappelijke nivo:
er werd 'niet uit gehaald, wat er in zat.' Oplossingen die werden
aangedragen waren: een strakker studieschema (onder andere door
vastgestelde tentamendata), meer begeleiding (de aanstelling van
een studiebegeleider en meer kolleges), de invoering van werk-
kolleges en meer kontakt met hoogleraren (onder andere door de
invoering van spreekuren). Ook ten aanzien van de inhoud van de
studie hadden de studenten een aantal wensen. Zo vond men bij-
voorbeeld dat er te weinig aandacht was voor ekonomisch-sociale
geschiedenis en nieuwste geschiedenis, en vóór het kandidaats-
examen te weinig voor theorie en historiografie. Naast de bestaan-
de hulpwetenschappen (paleografie en diplomatiek) was er onder
andere vraag naar middeleeuws Latijn, moderne talen, oud-Engels,
-Nederlands, Frans en -Duits, archeologie en statistiek.
Literatuurlijsten voor tentamens zouden méér moeten bevatten dan
de persoonlijke voorkeur van een hoogleraar voor een bepaald
onderwerp of periode, of zijn levensbeschouwelijke visie.
Pas op 27 maart 1963 werd het rapport van de enquêtekommissie
besproken met een vijftal hoogleraren. Studenten en stafleden
waren het snel eens over de wenselijkheid van een studiebegelei-
der, hoewel één van de laatst genoemden nog wees op financiële
bezwaren en problemen bij een precieze taakomschrijving. Die be-
28
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 132 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987
Publicaties VU-geschiedenis | 132 Pagina's