GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 369

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 369

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Economische Faculteit dient zo spoedig mogelijk gesticht te worden.

Bc weet, hoe gij U ingespannen hebt om haar vóór de opening van

den nieuwen cursus tot stand te brengen.' Maar de Directeuren

moesten nog twee jaren daarmee wachten, toen de econoom dr. J.

Ridder bij een vliegtuig-ongeval het leven verloor. Er waren nog

geen geschikte hoogleraren beschikbaar om aan de nieuwe faculteit

leiding te geven, tot Sneller in 1948 uitkomst bood.

P.A Diepenhorst kon in 1904 met zijn proefschrift over Calvijn

en de Economie de goedkeuring van Abraham Kuyper wegdragen,

omdat hij de Calvinistische beginselen voor de economie wilde

naspeuren. Na de oorlog ging het echter om economisch herstel en

de industrialisering van Nederland, niet om beginselen maar om

praktisch handelen. Vooral prof. J. Zijlstra bracht met overtuiging

naar voren dat de economie een neutrale technische vaardigheid

aanleerde, die de mens in de politiek ten goede of ten kwade kon

aanwenden. Dat was dus niet in de lijn, die Kuyper voor de VU

had uitgezet. Zijlstra kwam niet verder dan een 'Christian economie

policy'.

Aan het voorbeeld van de werkloosheid is duidelijk te maken,

hoe Zijlstra over een christelijke economische politiek dacht. Hij

schreef over Christian economie policy:

Why is unemployment to be condemned? Because it plunges man into

such (comparative) material and moral misery that it is incompatible

with the demands of Christian love of one's neighbour.

The sine qua non for the existence of our democratic society - i.e. the

absence of the totalitarian state - is to avoid mass-unemployment.

Perhaps the problem of the mass-man is at bottom a religious one.

Living on the dole, he moves - without it being his fault - in the lowest

circles of society. But much heavier is his moral misery. Idleness and

the emptiness of his existence undermine his human dignity. A new

class-war arises: between the employed and the unemployed.

A really Christian economic policy would have demanded radical

measures.

But then, too, really Christian economic policy wiU require the most far-

reaching measures to fight this evil.

Toen P.A. Diepenhorst als econoom binnen de juridische faculteit

in 1949 met emeritaat ging, volgde dr. T.P. van der Kooy hem op

als gewoon hoogleraar in de rechten en buitengewoon hoogleraar in

de economische en sociale faculteit. Hij ging in het spoor van J.

363

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 369

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's