GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 37

De Vrije Universiteit van 1905 tot 1955, een halve eeuw geestesgeschiedenis van een civitas academica.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Theologe. In 1896 was deze brochure gepubliceerd door de vier

Kamper hoogleraren M. Noordtzij, D.K. Wielenga, H. Bavinck en

P. Biesterveld. Op bladzijde 79 hadden zij geschreven: 'Wij houden

ook alle gedoopte kinderen voor wedergeboren, totdat uit hun leer

en leven het tegendeel blijken mocht'. Deze formule werd één van

de belangrijke kernen van de pacificatie-uitspraak van 1905. Die

zelfde formule werd als bindende leeruitspraak, in de geheel andere

omstandigheden van 1942, een breekijzer.

Deze zelfde Synode van Utrecht bracht ook een oplossing inzake

Kuypers bezwaar tegen artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelij-

denis, waarin de overheid werd opgeroepen om de ware religie met

het zwaard te verdedigen. Daarmee werd bevestigd dat de Drie

FormuUeren van Enigheid uit het begin van de 17de eeuw naar de

letter uitdrukking waren van het geloof der leden van de Gerefor-

meerde Kerken in Nederland ia het begin van de 20ste eeuw. Door

een zinsnede van tien woorden te laten vervallen, werd bevestigd

dat de tekst zelf nog ten volle geldig was als formulering van het

gemeenschappelijke geloof.

Voor de VU betekende dat, dat de christelijke weten-

schapsbeoefening moest leiden tot overeenstemming tussen het zo

geformuleerde geloof en de actuele wetenschap. Het ging niet om

een vrijblijvende filosofische vraag inzake christeUjke weten-

schapsbeoefening, maar om concrete problemen van overeen-

stemming tussen dat in de belijdenis duidelijk geformuleerde geloof

en de actuele wetenschap.

Met deze confessionele besluiten door de synode van 1905 werd

het werk van de kerkelijke vereniging van 1892 in feite afgerond.

Kampen bleef voortaan bestaan naast de VU. Een verzoenende

compromisformule werd gevonden om een confessionele grens te

stellen aan al te speculatieve theologische constructies van Kuyper.

De VU had nationaal en officieel erkenning gekregen. En Bavinck

was de nieuwe ster van de VU. Ook was hij toen voorzitter van de

Anti-Revolutionaire Partij.

En Kuyper?

Kuyper had de verkiezingen verloren en het toneel voorlopig

verlaten. Hij reisde naar Weenen, naar Roemenië en Odessa in

Rusland. Hij bezocht het Ottomaanse Rijk: Istanbul, Syrië, het

Heilige Land, Egypte en ook Noord-Afrika. Hij maakte een lange

rondreis Om de Oude Wereldzee, en schreef daar toen een dik boek

33

I

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1987

Publicaties VU-geschiedenis | 460 Pagina's