Is studeren ook al een last? - pagina 32
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
bestuur moet het terugtrekken. Er ontstaat een compromis in de vorm
van een brief, waarin zal staan dat we zullen proberen een zesjarig
programma te maken, maar ons het recht ons voorbehouden van een
langer programma; het eerder ingestuurde programma wordt terug
getrokken.
De ruzie over de opstelling ten opzichte van het College van Bestuur
duurt vergaderingen lang door; 6 jaar of 6 en 9 maanden, wat moet nu
de curriculumduur zijn waar we ons achter stellen? Kunnen wij nog
wel met iets anders komen, nu de meeste andere faculteiten in het land
van zes jaar uitgaan?
In december is er een nieuwe rel; de studenten verlaten demonstratief
de raadzaal, nadat de capaciteit van de faculteit op 200 is gesteld. Zij
vinden dat de raad zijn verantwoordelijkheid voor de gezondheidszorg
niet neemt door zo weinig studenten te willen opleiden. De reden voor
het lage getal is de capaciteit in de co-fase, die alsmaar niet vergroot
wordt.
Opnieuw een facultaire studiedag over onderwijs. Zoals ik in een arti-
kel in Mediaan stel zijn deze dagen nodig, omdat de faculteit een
groeiproces moet doormaken vanuit een oud, vastgeroest systeem,
naar een nieuwe wijze van onderwijs geven. De leden van de commis-
sie Herprogrammering komen ruimschoots met hun ideeën aan bod.
Het concept "basisarts" wordt gepresenteerd, er wordt gedebatteerd
over probleem-georiënteerd onderwijs, over de doelstellingen van de
propedeuse. Er wordt warm gesproken over de verbinding van syste-
matisch onderwijs en daarmee gelijklopend probleemgericht onderwijs.
In de raad van mei kan eindelijk het rapport van de commissie
Herprogrammering worden besproken. Op wat dit allemaal inhoudt zal
ik in de volgende paragraaf ingaan.
Tot de laatste raadsvergadering in juni wordt gelegenheid gegeven de
eindconclusies van dit rapport te amenderen. In juni kan ik de beslui-
ten van de commissie, die ik geherformuleerd heb, omdat ik ze niet
concreet genoeg vind, presenteren. Over de nieuw te vormen commis-
sie, die op grond van de genomen besluiten een curriculum moet
maken, lopen de meningen nog uiteen; een grote, breed samengestelde
commissie met een breed takenpakket of eerst een kleine commissie
met een kleine taak en eerst na rapportage een verdergaande taak. Er
komt uiteindelijk, enigszins tegen de wens van het bestuur, een grote
commissie, met een uitgebreide opdracht.
30
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's