Is studeren ook al een last? - pagina 25
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
III. EEN TUSSENTIJD, 1973 -1977
In de jaren die volgen (1973 - 1977) heb ik mij minder actief
betoond in facultaire zake. Ik was slechts lid van enkele commissies
en bleef zwak actiefin de staf. Een ziekte, de promotie, de ziekte van
Prof. Oosterhuis en de gevolgen daarvan voor het management van
de vakgroep vroegen mijn aandacht. Onderwijs, practica en colleges,
kreeg een groot accent binnen mijn werkzaamheden.
1. De nieuwe faculteitsraad en het onderwijs
In januari 1974 verschijnt het eerste nummer van een faculteitskrant,
Mediaan, die tot 1981 blijft bestaan. In dat eerste nummer wordt een
overzicht gegeven van het eerste jaar van de Faculteitsraad. Twintig
keer is er vergaderd in dat jaar, 165 besluiten zijn genomen en 240
stukken behandeld. Veel ging over reglementen en het opstellen van
commissie-instructies, maar ook de eerste structuurplannen, sinds die
tijd noodzakelijk bij hoogleraarsbenoemingen, worden gesignaleerd.
De toon van de commentaren is positief, er is eindelijk een open, hel-
dere besluitvorming, waarbij alle partijen betrokken kunnen zijn. De
studenten klagen echter dat er te weinig belangstelling is voor het
onderwijs. Veranderingen van de kant van Den Haag dreigen. Ons pro-
gramma is overvol, waardoor daling van niveau en rendement gecon-
stateerd kan worden. Het wordt ook tijd dat er eens een evaluatie-
instrument komt, zodat we weten wat er schort aan het onderwijs
waarover iedereen loopt te klagen.
Opvallend in die eerste Mediaan is een pleidooi van de onderwijscoör-
dinator mevrouw Hemmes, voor een meer probleem- en patiënt-
gerichte opleiding. Een pleidooi dat leidt tot een voorzichtig voorstel
om patiëntencontact eerder in het curriculum mogelijk te maken.
In de februari-vergadering van de faculteitsraad wordt gesproken over
nieuwe taakomschrijvingen voor onderwijscommissie en onderwijs-
coördinator.
De onderwijscommissie wordt gesteund door drie fase-commissies
waarin docenten en studenten zitten, die de onderwijscommissie advi-
seren, die op haar beurt weer advies geeft aan de raad. De onderwijs-
coördinator wordt secretaris van deze commissies. De verdere taakom-
schrijving van de onderwijscoördinator levert echter problemen op. Zij
wenst een onafhankelijke positie, niet gebonden aan de faculteitsraad.
23
\
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
![Is studeren ook al een last? - pagina 25](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/is-studeren-ook-al-een-last/2001/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's