Is studeren ook al een last? - pagina 19
Een persoonlijke visie op enkele aspecten van de ontwikkeling tussen 1968 en 1996 van de Faculteit Geneeskunde van de VU, met een nadruk op onderwijs
deutisch examen moet blijven; het moet toetsen op geschiktheid, maar
behoeft niet representatief te zijn voor de studie.
Tweederde is voor gestandaardiseerde studietoetsen (het begin van de
multiple choice-tentamens gloort). Men is voor landelijke examenpro-
gramma's en voor het invoeren van wat later de extraneus zal gaan
heten. Massaal is men voor integratie van het post-academisch onder-
wijs en voor onderzoek van onderwijs. Slechts 28% van de onder-
vraagden vindt uiteindelijk de voorstellen van Posthumus een verbete-
ring van het onderwijs, 48% heeft geen mening.
De mening van de staf wordt aan het Faculteitsbestuur meegedeeld.
In mei 1969 rapporteert het bestuur van de faculteit het resultaat van
de enquête in de gehele faculteit m.b.t. de plannen van Posthumus aan
het College van Curatoren.
Belangrijke conclusies zijn : een vierjarig doctoraalopleiding lijkt niet
realiseerbaar, ook al omdat niet duidelijk is hoe de vooropleiding eruit
zal zien (de Mammoet komt net kijken in het voortgezet onderwijs);
het eerste studiejaar zal kunnen toetsen op geschiktheid voor de medi-
sche studie, maar niet tegelijk voor andere studies; het kandidaatsexa-
men heeft een eigen waarde die uitgaat boven de waarde van vrijstel-
lende tentamens; het zelfstandig kritisch leren denken zal geweld aan-
gedaan worden bij verkorting van de studieduur; het vervallen van
recht op onderwijs na zes jaar wordt bepaald door economische motie-
ven en is onredelijk omdat er capabele studenten zijn die langere tijd
nodig hebben (o.a. door student-assistentschappen en andere werk-
zaamheden); het instellen van landelijke examens vereist eerst gelijk-
stelling van curricula en vervolgens het omvormen van de examens tot
multiple choice-examens, wat leidt tot vervlakking van de studie;
wetenschappelijk onderzoek moet niet gezien worden als een neven-
taak; een promotie kan niet in 2 tot 3 jaar worden afgewerkt, omdat
deze van veel factoren afhankelijk is en de promovendus ook onder-
wijstaken heeft; postacademisch onderwijs is een taak van de universi-
teit.
Een verslag van de studieraad (de voorganger van de onderwijscommis-
sie) uit 1969 meldt een paar aardige punten gezien vanuit het onder-
wijsbeleid :
• 90% van de studenten, zo blijkt uit een enquête, is voor een
college medische filosofie, er wordt gepleit voor een vakfilo-
soof
17
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001
Publicaties VU-geschiedenis | 98 Pagina's