Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 25
40 Publieksactiviteiten VU-vereniging
nomer werd ten opzichte van de religieuze De Jager lichtte dat in 1988 toe aan
de hand van drie facetten
In de eerste plaats toonden de sociale wetenschappen aan dat het gedrag van
mensen niet alleen door 'hogere' (godsdienstige, filosofische of politieke)
idealen bepaald werd, maar minstens zo sterk door economische en sociale fac
toren Ten tweede was het opleidingsniveau van Nederland inmiddels zo hoog
dat het referentiekader vrijwel per definitie pluriform werd In de informatie-
maatschappij had ieder contact met talloze andere referentiekaders dan die van
de eigen groep Dit gold met in de laatste plaats voor de leden van de VU ver
eniging 'Er is eigenlijk geen werkelijkheid meer ( ) waar gereformeerde waar
den en normen nog voor gelden ' En tenslotte werd het menselijk gedrag in toe-
nemende mate beheerst door wetenschap en technologie God was geen
noodzakelijke voorwaarde meer, noch voor de regulerende normen van dat
gedrag, noch voor de verklaring ervoor De consequenties hiervan vielen het
duidelijkst af te lezen aan de jongere generatie, waartoe de studenten van de VU
behoorden 'God is niet meer nodig Kinderen, minder gebonden aan het verle-
den, constateren dat het eerst Aan het geloof kan geen inhoud meer worden
gegeven en de kerk schuift op naar de rand van de samenleving Er kan geen
meerwaarde worden ondeend aan het bij een kerk behoren '"
De wetenschap had zich verzelfstandigd ten opzichte van de religie, ook in een
christelijke universiteit als de VU In zijn inaugurele rede als hoogleraar in de
kennisleer en de algemene wetenschapsleer aan de faculteit der Wijsbegeerte
bezag N P Wolterstorff dit fenomeen tegen de achtergrond van een postmoder-
ne cultuur De voornaamste nalatenschap van het christendom was naar zijn
mening het vermogen tot empathie, de bereidheid om zich te confronteren met
het leed van de wereld Maar het was de vraag of deze attitude de omgang met
vertegenwoordigers van een kerkelijk instituut nog wel behoefde De VU m
1988 was een bezige mierenhoop, waar tot in de uithoeken een levendige bedrij
vigheid heerste De uitzondering was de kapel op de zestiende verdieping, die
doorgaans leeg en op slot was Wolterstorff hechtte groot belang aan cultuur-
overdracht aan studenten Het doorvertellen van het christelijke verhaal, zoals
het door hem werd opgevat, hoorde daar zeker bij " Maar de feitelijke band met
de kerken was los geworden Hoe viel dat te verldaren'
Relatie met de kerken / /
Tegen haar wil werd de VU geconfronteerd met een drastische verschuiving in
de verhouding tussen haarzelf en de Nederlandse kerken De universiteit kende
twee invalshoeken enerzijds een statutair vastgelegde christelijke invalshoek,
anderzijds een strikte inachtneming van internationaal erkende maatstaven Op
wetenschappelijk terrein hanteerde de VU geen 'eigen' (christelijke) visie, op
23
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's