Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 51
40 Publieksactiviteiten VU-vereniging
en de kennis is wel 'communicatieve kennis' genoemd Erkenning daarvan
brengt wetenschapper en leek op min of meer gelijk niveau Dat is iets anders
dan de wetenschap spreekt, het publiek luistert
Signalering van deze ontwikkelingen is relevant voor met onze beschrijving van
I publieksactiviteiten rond wetenschap die door de Vereniging zijn ondernomen
De initiatiefnemers daarvan wilden meer doen dan louter voorlichting verzor
gen Er diende ook, of juist, ruimte te zijn voor discussie Dat is het uitgangs
punt geweest van een aantal projecten de oprichting van VU-magaztne en van
I Vrije Universiteit en Samenleving (VUSA) Kern van deze opvatting is de
gedachte van een grensgebied tussen wetenschap en maatschappij met een eigen
inbreng van niet deskundigen
i
Een schokkende ontdekking / /
In de eerste activiteiten gedurende de jaren zeventig voor de leden van de Ver-
eniging openbaarde zich iets opmerkelijks De ontwikkeling die de VU had
doorgemaakt, bleek degenen die haar steunden grotendeels ontgaan te zijn Zij
was, met alle hoger onderwijs, in de jaren zestig en zeventig versneld gegroeid
en door toename van studenten en docenten een middelgrote universiteit
geworden, met alle gevolgen voor haar bevolking en voor de inhoud van onder-
wijs en onderzoek Alleen al de noodzakelijke groei van het wetenschappelijk
personeel leverde een veel gevarieerder docentencorps op In haar aannemings
beleid van personeel kon de VU niet dezelfde criteria handhaven als ze voor
heen had gehanteerd (Een soortgelijke verandering vond plaats onder studen-
ten) De affiniteit met de VU als gereformeerde universiteit viel in toenemende
mate weg De ondertekening van de doelstelling bleef, maar docenten die zich
weinig konden voorstellen bij het ideaal van een geloofsgebonden wetenschap
werden met langer geweerd Ook bij de degenen die al in dienst waren, groeide
de twijfel De VU was bezig afstand te doen van een langgekoesterde pretentie
hoedster van de waarheid zijn De behoefte om zich vrij te maken van weten-
schap die levensbeschouwelijk was gemotiveerd groeide en de relatie weten-
schap-geloof werd steeds problematischer In zekere zin was dat een weerspiege
ling van wat buiten de academie gebeurde voor de maatschappij raakte het
geloof zijn centrale betekenis eveneens kwijt
De publieksactiviteiten brachten een golf van ongekende belangstelling teweeg
Kennelijk dorstte men naar betrouwbare kennis van een hoogwaardig gehalte
Daarnaast was ongetwijfeld verknochtheid aan de instelling een belangrijke
reden Maar de reactie was even veelzeggend Voor velen was het gebodene
schoklcend en er drongen zich als vanzelf allerlei vragen op Was dit de eigen
mening van de docent, kon hij dit verantwoorden tegenover zijn mededocen-
ten, werd zo in de hele VU gedacht' Maar ook vervreemding is dit 'onze' VU
49
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's
![Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 51](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/voetstappen-in-opwaaiend-zand/2004/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's