Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 46
40 Publieksactiviteiten VU-vereniging
zekerheid van de strijdende partijen Het felle gelijk dat gereformeerden steeds
hadden gekoesterd bleek ernstige gevolgen te kunnen hebben '
Later, in de jaren zestig, was sprake van andere veranderingen in mentaliteit
Gereformeerden bleken ontvankelijk voor de bevrijdingstheologie, een sociale
vernieuwingsbeweging, die zich wereldwijd verspreidde Met de toenemende |
openheid voor andere opvattingen kwam ook een ander perspectief op samenle
ving en cultuur in zicht maatschappijkritiek en - hervorming Dat had zijn
weerslag binnen de kerk In de Gereformeerde Kerken voltrok zich een richtin
genstrijd over de inhoud van het geloof We kunnen het schematisch voorstellen j
als een verschuiving van leerstelligheid naar ethische betrokkenheid en zorg om
de schepping Verwarrend is daarbij dat deze veischuiving samenviel met een
groeiende kerlcverlating en toenemende verlegenheid met de gereformeerde zuil,
in het bijzonder de chiistehjke organisatie Dat maakt een goed begrip ervan
moeilijk en datzelfde geldt voor de polarisatie die plaats vond De genoemde
verschuiving werd door traditionele christenen gezien als een 'horizontalisering'
van het christendom, en het beroep op ethiek als een poging om aan het wezen
lijke van de christelijke belijdenis vooibij te gaan Hiertegen verzetten zij zich,
niet alleen omdat de kern van het geloof werd prijsgegeven, maar omdat ook
het typisch gereformeerde m weieldgelijkvormigheid ten onder dreigde gaan [
Geloof zou, als het gezag van bijbel en belijdenis werd betwijfeld, een sooit j
christelijk humanisme worden De precaire maar vruchtbare dubbelzinnigheid
van het 'in de wereld, niet van de wereld' dreigde om te slaan in eenduidigheid
Ethisch geïnspireerde gereformeerden zelf zagen het geheel anders Voor hen
hield de hoop op een betere wereld de opdracht in om daaraan ook daadwerke )
lijk bij te dragen, door solidair te zijn met de onderdiukten in de Derde Wereld '
en het behoud van de schepping na te streven Ethisering (of politisering) van
de christelijke leer was voor hen geen dwaling, maar juist de kern van de christe- ,
lijke boodschap, die inhield dat aardse toestanden permanent onder de kritiek
van het Evangelie stonden Deze controverse tussen dogmatiek en ethiek, ook
terug te vinden in de strijd om de kernbewapening, verdeelde de gemoederen
ernstig De achterliggende bange vraag was in hoeverre gereformeerden zich nog ,
van de omringende cultuur onderscheidden In haar urgentie een nieuwe vraag-
stelling
Ten slotte nog een ontwikkeling waardoor het panorama werd geopend In de '(
christelijke wereld van Nederland gioeide de aandacht voor de eerste woord v
godsdienst, het joodse geloof Van oudsher werd in protestantse kringen de
affiniteit tussen kerk en synagoge erkend Maar die affiniteit had als tegenhanger
dat het Oude Testament was vervuld in het Nieuwe en het christelijk geloof dat
van Israel had vervangen Die theologische opvatting, sterk in de Gereformeerde '
Kerken vertegenwoordigd, kwam nu ter discussie te staan Men begon te besef-
fen dat het Oude Testament een eigen zelfstandigheid bezat en tevens - mede i
via studie en onderzoek door joodse geleerden - dat ook het Nieuwe Testament j
44
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's
![Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 46](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/voetstappen-in-opwaaiend-zand/2004/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's