Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 48
40 Publieksactiviteiten VU-vereniging
Hochhut verkende deze problematiek en maakte het publiek gevoelig Toen
later de kernfysicus Jacob Kistemaker, in een discussie over vreedzame toepas-
sing van kernenergie, volhield dat leken van dit debat uitgesloten moesten wor-
den vanwege hun kennisachterstand, was verontwaardiging zijn deel Welden-
kende burgers wensten niet langer uitgesloten te worden van vragen waarmee ze
zelf te maken kregen en als bepaalde wetenschappers onderzoeksvrijheid opeis-
ten zonder zich de consequenties ervan af te vragen en bovendien weigerden
daarvan rekenschap af te leggen, diende dat aan de kaak te worden gesteld
Leken zouden inspraak moeten krijgen in de vreedzame toepassing van kern-
energie - die gedachte vond ook steun m de politiek en kreeg zelfs gestalte in
een initiatief van de overheid Een aantal jaren na Kistemaker werd van over-
heidswege de zogenaamde Brede Maatschappelijke Discussie over Kernenergie
geïnitieerd Wat men ervan ook moge denken, uit de BMD sprak de verwach-
ting dat democratische beheersing van wetenschappelijke toepassing wenselijk is
Sommigen hadden gaandeweg ontdekt hoezeer wetenschap en maatschappij
met elkaar waren verweven De maatschappij was verwetenschappelijkt, overal
was de invloed van de wetenschap merkbaar Nu ging het erom de wetenschap
te vermaatschappelijken f^^S^^
Die stem klonk aanvankelijk vooral binnen de universiteit In de jaren zestig
kwam het tableau van universiteit en wetenschap in beweging, onderdeel van de
grote democratiseringsgolf die West-Europa en Noord-Amerika overspoelde
Het begon m Nederland met het streven naar een hoger onderwijs voor velen,
met als slagwoord 'externe democratisering', een oud socialistisch ideaal Ieder-
een die daartoe de capaciteiten bezat, zou hoger onderwijs mogen volgen
Onder dit parool meldden groepen die daarvoor geen toegang tot de academie
hadden gehad, zich aan haar poorten Dat betekende niet alleen in korte tijd
een enorme uitbreiding van studenten en docenten, maar had ook een grote en
ongekende maatschappelijke diversiteit in het hoger onderwijs tot gevolg Arbei-
derskinderen kregen toegang tot een instelling die voordien vooral was voorbe-
houden aan middenklasse en hogere klasse
Studentenprotest en universiteitshervorming / /
Universiteiten gingen, in de periode die voorafging aan het studentenprotest,
door voor verstarde en ondemocratische instituten De gezagsstructuren aan de
basis werden als autoritair en patriarchaal ervaren Daarbij verkeerden de univer-
siteiten in een maatschappelijk isolement Dat isolement verhinderde volgens
velen met dat traditionele wetenschapsbeoefening diende ter bevestiging van
maatschappelijke machtsverhoudingen en een verborgen pohtieke betekenis
had, de instandhouding van de itatui quo Het ontbreken van bezinning op de
eigen positie leverde de wetenschapper uit aan de gevestigde orde, vreemd
46
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's
![Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 48](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/voetstappen-in-opwaaiend-zand/2004/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's