Voetstappen in opwaaiend zand - pagina 15
40 Publieksactiviteiten VU-vereniging
open gedachtewisseling met andersdenkenden Het resultaat is volgens Russel-
man dat christenen en niet-christenen elkaar wederzijds het zwijgen opleggen
Omdat het verschil tussen de standpunten als onoverbrugbaar beschouwd wordt
IS conflictmijdend gedrag de enige zinvolle optie geworden Dat is volgens Rus
selman dan ook precies wat er op de universiteit is gebeurd
'Er zijn bij mijn weten de laatste twintig jaar aan de VU op geestelijk gebied
geen gedachten meer ontwikkeld die de moeite waard zijn Er is geen serieus
zoeken naar hoe men m de moderne wereld nog zou kunnen geloven Nieuwe
initiatieven worden gedood door de aanwezigheid van officieel aangestelde per
sonen die de christelijke beginselen moeten uitdragen en daarin geen concurren
tie dulden Hoe goed de bedoelingen van het Bezinningscentrum ook zijn, er
komen slechts risicomijdende publicaties uit voort waarvan studenten amper
kennis nemen '
Hoewel niet alles in deze passage even plausibel is - hoe kan men tegelijkertijd
concluderen dat over christelijke identiteit geen communicatie plaatsvindt en
dat sommigen daarin geen concurrentie dulden' - is de hoofdlijn van Russel-
mans betoog helder De gangbare definities van christendom houden een
bepaalde identiteit in stand en maken discussie daarover tegelijkertijd onmoge
hjk
Gelukkig stelt Russelman zich met tevreden met het constateren van deze pat
stelling Maar wat ziet hij als mogelijkheden om die patstelling te doorbreken'
Zijn wens is immers op een moderne manier gestalte te geven aan christelijke
wetenschapsbeoefening In het licht van zijn eerder gestelde diagnose ligt voor
de hand wat prioriteit dient te krijgen de manier waarop het christendom wordt
gedefinieerd Waar theoretische definities in Russelmans ogen onwrikbaar vast
liggen, rest er in zijn ogen slechts éen begaanbare weg het accent te verleggen
van de 'zuivere leer' naar herkenbaar christelijk handelen In verband hiermee
doet hij de sympathieke maar enigszins utopische aanbeveling om de medewer-
kers, met beroep op een christelijke bedrijfscultuur, zover te krijgen dat zij tien
procent van hun salaris in een fonds voor goede doelen storten 'Of dat ze een
verklaring tekenen geen carrière te zullen maken ten koste van anderen '
Met het laatste geeft Russelman tenminste blijk van gevoel voor traditie In het
verleden is het op de VU altijd gebruikelijk geweest om geloven te verankeren in
het ondertekenen van stukken, met directe juridische consequenties voor de
betrokkenen Of de terugkeer van zo'n juridische binding wenselijk geacht moet
worden, is een open vraag Dat geldt al helemaal voor de bittere suggestie die
Russelman aan het eind van zijn betoog doet aan de VU gemeenschap conse-
quent te zijn en de christelijke doelstelling, waar volgens hem eenvoudig met
meer aan geloofd wordt, op te heffen Niettemin heeft Russelman een thema
tiek aangeroerd die wezenlijk is voor het orgaan dat bij uitstek verbonden is met
de identiteit van de universiteit de in 2004 jubilerende VU vereniging
13
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004
Publicaties VU-geschiedenis | 76 Pagina's