GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 238

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 238

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

rein bracht.^^p Van Deursen vindt het trouwens niet erg om weinig

Merlijn-studenten in zijn colleges te ontmoeten. 'Voor mijn onderzoek

naar het geestelijk leven in de 17'^ eeuw was de belangstelling in die tijd

niet groot. Met een college aan de hand van kerkenraadsnotulen uit de

17*= eeuw hoefde ik niet aan te komen,' stelt hij droogjes vast.'^

Bij Theologie gaat het om het met elkaar in gesprek komen over een

ander godsbesef (Kuitert en zijn navolgers). De theoloog Maarten

Aalders herinnert zich dat ouderejaars hem in 1974 als eerstejaars aan

de poort van de VU staan op te wachten met de vraag welk belang hij

heeft om Theologie te gaan studeren? Geharnaste christenen voor het

socialisme bieden hem grondig en gratis onderwijs aan in Das Kapital

van Karl Marx. Gelukkig, in de optiek van Aalders, zijn er ook andere

ouderejaars met wie hij zich meer verwant voelde. 'Nog hoor ik een

van hen tegen Baarda - evenals Kuitert en Wiersinga een kritische Bij-

belwetenschapper, cp - zeggen: professor, u vertelt vreselijke dingen

over de Evangeliƫn. Maar ik zal voor u bidden.'^^' Niettemin worden

belangrijke thema's - overigens zonder al te directe bemoeienis van

radicale studenten - de contextualisering van de theologie en intercul-

turele hermeneutiek. Er komt ook aandacht voor bevrijdingstheolo-

gie. Een bevrijdende theologie voor mensen in druk en verdrukking,

interculturele hermeneutiek, aldus hoogleraar theologie Hans de Wit

die de Dom Helder Camara leerstoel bezet.'^^

Bij Filosofie, als faculteit in de unieke positie dat ze als Centrale In-

terfaculteit actief is in alle andere faculteiten, is de inzet van studen-

tengroepen gericht op het verder aantasten van de hegemonie van de

Wijsbegeerte der Wetsidee - die sinds de benoeming van Kees van

Peursen in 1963 al vergaand gevorderd is, zoals we al zagen. In 1970

meldt het voorwoord van de syllabus dat 'uiteraard niet van u wordt

verlangd dat u het met deze vdjsbegeerte eens zult zijn.' Tien jaar later

is het vak niet langer voor alle VU-studenten verplicht.

Bij Nederlands is de onderwijshervorming radicaal. Er wordt aan-

geknoopt bij de moderne wetenschappelijke kennisbestanden. 'In

samenwerking tussen goed georganiseerde studenten en de mede-

werkers van de afdeling werd, gedoogd door de hoogleraren, een

drastische modernisering van het onderwijs- en studieprogramma

tot stand gebracht. Dat werd wel vergemakkelijkt door het ontbreken

van een politiek conflict. Ook de studenten die de maatschappij wil-

den hervormen, zagen in dat de studie van de Nederlandse taal- en

letterkunde daartoe weinig ingang bood, aldus Harry Brinkman die

zijn loopbaan begon als wetenschappelijk medewerker Nederlands.'^'

236

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 238

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's