Omstreden normalisering - pagina 238
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
rein bracht.^^p Van Deursen vindt het trouwens niet erg om weinig
Merlijn-studenten in zijn colleges te ontmoeten. 'Voor mijn onderzoek
naar het geestelijk leven in de 17'^ eeuw was de belangstelling in die tijd
niet groot. Met een college aan de hand van kerkenraadsnotulen uit de
17*= eeuw hoefde ik niet aan te komen,' stelt hij droogjes vast.'^
Bij Theologie gaat het om het met elkaar in gesprek komen over een
ander godsbesef (Kuitert en zijn navolgers). De theoloog Maarten
Aalders herinnert zich dat ouderejaars hem in 1974 als eerstejaars aan
de poort van de VU staan op te wachten met de vraag welk belang hij
heeft om Theologie te gaan studeren? Geharnaste christenen voor het
socialisme bieden hem grondig en gratis onderwijs aan in Das Kapital
van Karl Marx. Gelukkig, in de optiek van Aalders, zijn er ook andere
ouderejaars met wie hij zich meer verwant voelde. 'Nog hoor ik een
van hen tegen Baarda - evenals Kuitert en Wiersinga een kritische Bij-
belwetenschapper, cp - zeggen: professor, u vertelt vreselijke dingen
over de Evangeliƫn. Maar ik zal voor u bidden.'^^' Niettemin worden
belangrijke thema's - overigens zonder al te directe bemoeienis van
radicale studenten - de contextualisering van de theologie en intercul-
turele hermeneutiek. Er komt ook aandacht voor bevrijdingstheolo-
gie. Een bevrijdende theologie voor mensen in druk en verdrukking,
interculturele hermeneutiek, aldus hoogleraar theologie Hans de Wit
die de Dom Helder Camara leerstoel bezet.'^^
Bij Filosofie, als faculteit in de unieke positie dat ze als Centrale In-
terfaculteit actief is in alle andere faculteiten, is de inzet van studen-
tengroepen gericht op het verder aantasten van de hegemonie van de
Wijsbegeerte der Wetsidee - die sinds de benoeming van Kees van
Peursen in 1963 al vergaand gevorderd is, zoals we al zagen. In 1970
meldt het voorwoord van de syllabus dat 'uiteraard niet van u wordt
verlangd dat u het met deze vdjsbegeerte eens zult zijn.' Tien jaar later
is het vak niet langer voor alle VU-studenten verplicht.
Bij Nederlands is de onderwijshervorming radicaal. Er wordt aan-
geknoopt bij de moderne wetenschappelijke kennisbestanden. 'In
samenwerking tussen goed georganiseerde studenten en de mede-
werkers van de afdeling werd, gedoogd door de hoogleraren, een
drastische modernisering van het onderwijs- en studieprogramma
tot stand gebracht. Dat werd wel vergemakkelijkt door het ontbreken
van een politiek conflict. Ook de studenten die de maatschappij wil-
den hervormen, zagen in dat de studie van de Nederlandse taal- en
letterkunde daartoe weinig ingang bood, aldus Harry Brinkman die
zijn loopbaan begon als wetenschappelijk medewerker Nederlands.'^'
236
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 238](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's