Een handvol filosofen - pagina 364
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
360 VI B Verdere uitbouw van de faculteit
C e n t r u m hield hij aan, maar zijn weten-
schappelijke bezigheden zouden - naast
zijn werk als psychiater - hoofdzakelijk
plaatsvinden in de Faculteit der Wijsbe-
geerte van de Vrije Universiteit.
In 2010 hield hij zijn inaugurele rede,
getiteld ^at is christelijke filosofie? O p
het eerste gezicht niet een bijster ori-
ginele titel. Wat was na vele eeuwen
christelijke fïlosofiebeoefening en na
zeventig jaar reformatorische fïloso-
fiebeoefening aan de Vrije Universiteit
van een betoog met z o ' n titel te ver-
wachten? Waarschijnlijk heeft Glas bij
het schrijven van zijn rede een vraag van
deze strekking in het achterhoofd ge-
had. Aan de hand van de vraag of chris-
G. Glas telijke filosofie w o r d t gekenmerkt door
een bepaald object of een bepaalde me-
thode dan wel een bepaalde inspiratie, begon hij zijn rede met een overzicht van di-
verse vormen van christelijke filosofie. D e filosofie van D o o y e w e e r d k o n hij niet in
zijn indeling plaatsen, omdat deze filosoof volgens hem een geheel eigen positie in-
nam die hij omschreef als een 'filosofie die vanuit de christelijke levens- en wereld-
beschouwing w o r d t gemspireerd en tegelijk qua conceptueel bestek en argumenta-
tie op eigen benen kan en wil staan en die het eigen inzicht tot inzet maakt in het
debat'.t'
Glas wilde met deze omschrijving duidelijk maken dat verscheidene grondgedachten
van Dooyeweerd (over modale verscheidenheid en samenhang, zin en oorsprong van
de werkelijkheid, en de status van het theoretisch denken) weliswaar christelijk-reli-
gieus waren geïnspireerd, maar dat door middel van filosofisch en ander wetenschap-
pelijk onderzoek hun juistheid (voor zover mogelijk) nog moest worden bewezen.
Glas noemde deze grondgedachten van Dooyeweerd 'pretheoretische intuïties' die
naar een theoretisch niveau werden getransponeerd en die op dit niveau alsnog hun
gelijk moesten bewijzen. Deze grondgedachten konden volgens hem in een filoso-
fisch onderzoek of debat niet als fundament, maar hooguit als inzet fungeren. In deze
benadering van christelijke filosofie zou volgens Glas altijd een spanning blijven be-
staan tussen het religieuze en het filosofische: religie kan filosofie inspireren, maar fi-
losofie kan als theoretische activiteit het omvattende en de diepte van religieuze in-
zichten nooit geheel omvatten. Wanneer de inspiratie zich heeft getransformeerd tot
filosofische inzichten, dan moeten deze inzichten zich 'op eigen kracht redden'.''^ Dit
wil zeggen dat een christelijke filosofie die bepaalde inzichten te berde brengt, haar
legitimering moet zoeken - zoals elke filosofie - 'in het argument en in het voldoen
aan criteria als consistentie, leefbaarheid en compleetheid'.*"
41 Glas, Wat IS christelijke filosofie^^ p. 7.
42 Glas, Wat IS christelijke filosofie?^ pp 6-7.
43 Glas, Wat is christelijkefilosofie^,p. 9.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 364](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's