GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 32

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

listische geschiedenis-opvatting waarin dialectiekalsveranderprincipe

de dynamiek van de maatschappelijke ontwikkeling bepaalde.

Ook las ik een tekst over ideologie van de hand van Louis Aithusser,

een tekst die veel furore maakte binnen de radicale studentenbe-

weging. Ook Aithusser probeerde ideologie een wetenschappelijke

grondslag en geloofwaardigheid te geven. Ook hij beriep zich op een

materialistische (marxistische) geschiedenisopvatting. Aithusser be-

schreef de ideeën van mensen ais materiële handelingen, die zijn in-

gevoegd in materiële praktijken.^^ Dat de teksten van Aithusser com-

plex, soms duister, enigszins mystiek, om niet te zeggen obscuur zijn,

had iets spannends en uitdagends. We moesten er veel voor doen om

ze te leren begrijpen. De vele verbindingen die in de teksten werden

gelegd tussen filosofie, sociale wetenschap, economie, methodolo-

gie en geschiedenis appelleert aan het mooie idee van een integrale

wetenschap die zich niet laat ringeloren door vergaande disciplinaire

arbeidsdeling. Wat is er mooier dan, zo bedacht ik, om aan de univer-

siteit op een wetenschappelijke manier met het vraagstuk van (poli-

tieke) ideologie bezig te gaan. En wat is er mooier als ook het politieke

vakbondsconcept aldus een wetenschappelijke grondslag kan krij-

gen.^^

Belangen van studenten

Studentenbelangen zijn allesbehalve eenduidig, worden gericht door

opvattingen en percepties, door een maatschappijtheorie die een be-

weging of organisatie 'aanhangt'. Objectieve belangen van studenten

bestaan dan ook niet, tot ongenoegen en teleurstelling van sommige

activisten in de lange jaren zeventig. De mate van eenduidigheid van

de materiële positie van studenten geeft wel richting aan de articulatie

van hun belangen. Studenten studeren met het oog op het in een later

stadium van hun leven gaan uitoefenen van belangrijke functies in alle

maatschappelijke sferen. In klassiek marxistische zin wordt daarom

het onderscheid gemaakt tussen studenten als een Klasse an sich en

een Klasse für sich.^^ Studenten als Klasse an sich betekent dat alle stu-

denten een gelijksoortige materiële positie hebben; een positie die

slechts in bescheiden mate hun bewustzijn en opvattingen richt. Stu-

denten als Klasse für sich betekent dat grote groepen studenten zich

verenigen op een gezamenlijke maatschappijtheorie. Slechts op enkele

momenten in de geschiedenis, veelal als maatschappelijke tegenstel-

lingen zich verdichten, blijken hele grote groepen studenten zich als

een emanciperende collectiviteit te organiseren.

30

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's