GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 161

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 161

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

leren en nieuwe verbeeldingskracht te krijgen. Scholing draagt boven-

dien bij aan het versterken van de 'overtuigingsgrondslag voor propa-

ganda en agitatie' met behulp waarvan politieke situaties kunnen wor-

den beoordeeld, de tegenstanders geanalyseerd en de effectiviteit van

actiemiddelen ingeschat. Wouter Stolwijk, toen student Politicologie,

wijst vele jaren later op een vervormend effect van deze activiteiten:

'Je was niet bezig met het tot je door te laten dringen welke inte-

ressante gedachten wellicht ontvouwd werden, maar gericht op

zorgvuldig scannen van teksten om de gluiperige zinnen en

woorden te ontdekken waarmee het grootkapitaal ons verstand

probeerde te benevelen. Zo ongeveer en echt niet veel minder.

Ongelofelijk bizar, maar het is niet anders.' Hij voelt geen wrok

en kan er ook wel om lachen. Maar hij vindt het nog steeds ver-

bijsterend hoe het gegaan is.*'

In beleidsstukken over scholingsprogramma's staat te lezen dat de ver-

schillende belangen van studenten apart en in samenhang in een theo-

retisch en politiek-ideologisch perspectief moeten worden geplaatst.

De scholingscommissie krijgt de zorg voor ideologie(re)productie, niet

voor de doorontwikkeling van het concept van de politieke vakbond.

Mede door de inbreng van studenten met een sociaal-academische

achtergrond komt er snel lijn in de scholingsprogramma's. De naam

van Berkers mag hier niet onvermeld blijven. Berkers, opgeleid aan de

Sociale Academie Sint Joost te Breda, en redactielid van TEU, is zicht-

baar beïnvloed door vakbondspraktijken en door het werk van Oskar

Negt, in 1968 een van de woordvoerders van de Ausserparlamentari-

sche Opposition (APO).''^ Berkers en zijn kompaan Gertjan Schuiling,

student Andragologie, nemen deze zienswijze over: politieke vorming

als strategisch concept, zelfsturing en exemplarisch leren via project-

onderwijs zijn beproefde methoden van bewustwording.*^ He^ concept

wordt tamelijk impliciet gehanteerd, de achterliggende aannames van

deze (andragologische) interventiekunde komen amper aan bod. Het

scholingsmenu ziet er als volgt uit:

• Praktisch-oriënterende scholingen: de taken van het vakbondska-

derlid.

• Theoretisch-oriënterende vakbondsscholing: het politieke vak-

bondsconcept.

• Relevantie van marxisme voor de studentenbeweging: marxisme

159

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 161

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's