Een handvol filosofen - pagina 438
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
434 ^ï ^ Vakfilosofische richtingen
werking en was hij voorzitter van de Sectie Sociale Vragen van de Nederlandse Raad
van Kerken. Hij zou zich ontwikkelen tot een van de meest spraakmakende critici
van het wijdverbreide geloof in economische groei en het daarop gebaseerde vooruit
gangsgeloof in de westerse cultuur.'^
Goudzwaard voelde zich verwant met verscheidene tradities die in bepaalde op
zichten tegengestelUngen met zich mee kunnen brengen, maar die hij voor zichzelf
op een verrijkende manier wist te combineren. Afkomstig uit een vrijgemaakt gere
formeerd milieu werd hij later lid van de Protestantse Kerk in Nederland, maar hij
bleef over zijn vrijgemaakt gereformeerd verleden spreken als een in veel opzichten
'rijke traditie binnen mijn leven', al voegde hij er meteen aan toe: 'maar de diepte is er
in gekomen door de oecumene'.'• Ook stond hij in de traditie van Dooyeweerds re
formatorische filosofie. Als hij zich een aanhanger van deze filosofie noemde, dan al
leen voor zover deze filosofie zijn denken kon inspireren en vernieuwen. Dit proces
van inspiratie en vernieuwing werd mede bevorderd door de oecumene en zijn vele
internationale wetenschappelijke relaties. In zijn persoon werden muren tussen ver
schillende religieuze tradities geslecht en kwam een ontmoeting tussen deze tradities
tot stand. Bovendien was deze ontmoeting voor hemzelf een vreugdevolle ervaring
'vooral van het met studenten doorvragen op wat je in de moderne samenleving en
cultuur aan wonderlijke verschijnselen, problemen en paradoxen tegenkomt. Door
vragen totdat je op de diepste laag stuit, die van de zin van het leven en samenleven
zelf, waar je er over en weer eenvoudig niet aan ontkomt kleur te bekennen. (...)
Want de diepste waarden, de echte normen verzin je natuurlijk niet zelf. ... Ze doen
zich gelden of blijken er eenvoudig te zijn, onontwijkaar, herkenbaar en onopgeef
baar, ook, en juist, wanneer je met je eigen studenten serieus en eerlijk wil doorvra
gen tot op de grondslagen en de zin van je eigen vakgebied'.''
Doorvragen tot de grondslagen en de zin van de economie en, breder, van ons le
ven en samenleven, was de strekking van zijn afscheidsrede in 1999, getiteld Tussen
de klip p en door. D e door hem gebruikte w o o r d e n van Bonhoeffer bij zijn afscheid
van het CDA, waren ook de openingszinnen van zijn afscheidsrede: ' D e laatste vraag
is niet, hoe verlaat ik als held het toneel, maar hoe zal de volgende generatie verder
leven. Alleen uit deze vraag, gesteld vanuit verantwoordelijkheid tegenover de ge
schiedenis kunnen oplossingen ontstaan die vruchtbaar zijn, al zullen ze aanvan
kelijk weinig stroken met ons eergevoel.'"^ Er zijn nog enkele situaties in G o u d
zwaards leven geweest bijvoorbeeld in de tijd dat hij optrad als decaan van de
Subfaculteit der SociaalCulturele Wetenschappen , waarin hij met een verwijzing
naar deze w o o r d e n van Bonhoeffer op een gewetensvolle wijze verantwoording
wilde afleggen van zijn standpuntbepaling. Z o o o k bij zijn afscheid als hoogleraar.
In zijn rede legde hij verantwoording af van zijn standpuntbepaling ten aanzien
13 Zijn belangrijkste boeken over het economisch voortuitgangsgeloof en cultuurkritiek: Kap italisme en voor
uitgang. Een eigentijdse maatschap p ijkritiek (1976, ijSi""), Genoodzaakt goed te wezen. Christelijke hoof in een
bezeten wereld (1981) en (samen met dr. H.M. de Lange) Genoeg van te veel, genoeg van te weinig. Wissels om
zetten in de economie (1986, 1995''). Na zijn emeritaat verscheen Wegen van hoop in tijden van crisis. Armoede,
milieubederf, onveiligheid, financiële malaise (2009), vertaling van Hop es in Troubled Time. A New Vision for
Confronting Global Crises (2007).
14 Aldus Goudzwaard in interview, in Bewogen realisme, p. 40.
15 Goudzwaard, in Bewogen realisme, p. 43.
16 Goudzwaard, 'Tussen de klippen door', in Goudzwaard, Bewogen realisme, p. 5. Zie Bonhoeffer, Verzet
en overgave, p. 13.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's