GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 98

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 98

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

liet hij zicli ontvallen 'geen regeringscommissaris voor de maatschap-

pijhervorming'te zijn. Hij zou zo'n functie ook nooit geaccepteerd heb-

ben, voegde hij eraan toe.^^^

Professor Sies Wiegersma, in de jaren zeventig'in zekere zin'zijn op-

volger, verzuchtte:'Posthumus had zijn tijd niet mee.'"'

Nijmeegse groepen van de KrU grijpen de rapporten van Maris en

Posthumus aan om de kritische pretenties waar te maken. In de notitie

met de moderne titel Onderwijs als productiefactor wordt de relatie

tussen het wetenschappelijke kwalificatieproces en het (kapitalisti-

sche) productieproces onderzocht. Ook de brochure Universiteit en

Onderneming ziet het daglicht. Hierin wordt de voorgestelde bedrijfs-

matige opzet van de universiteiten gehekeld. Niet veel later wordt in

Van Maris tot Radenuniversiteit, uitgegeven door het katholieke Thijm

Genootschap,'^" een democratisch alternatief voor het universitair be-

stuur geformuleerd. Autonomie van universiteiten en medebeslis-

singsrecht voor alle universitaire geledingen staan centraal, met een

centrale rol voor projectgroepen. Daarin gaan studenten en stafleden

samenwerken aan maatschappelijk relevante onderzoek- en onder-

wijsthema's. De theoretici van de KrU noemen de voorstellen van Ma-

ris en Posthumus een ernstige verschoolsing van de studie, een poging

om de universiteiten, nog meer dan volgens hen al het geval is, af te

stemmen op de wensen van het bedrijfsleven. Door de massale toe-

loop van studenten naar de universiteiten is de socratische dialoog

tussen professor en student gedoemd te smoren in het massacollege.

De massale groei van schriftelijke tentamens ziet de KrU als een condi-

tioneringsmiddel om studenten in het gareel te krijgen. De hoogleraar

is een autoriteit geworden, geen leermeester meer. Het wetenschappe-

lijk onderwijs wordt verengd tot een economische productiefactor, zo

luidt de conclusie. Gefulmineerd wordt daarom tegen het bericht dat

multinational Shell financiële middelen ter beschikking heeft gesteld

waarmee een planningssysteem voor het hoger onderwijs wordt ont-

wikkeld door het Amerikaanse adviesbureau McKinsey.'^' Het raden-

model - het gepresenteerde alternatief voor inrichting en werkwijze

van de universitaire organisatie - komt voluit tegemoet aan de kritiek

die er is op zowel grondslagen en methoden van wetenschapsbeoefe-

ning als op de gangbare organisatievormen van kennisoverdracht. De

radenuniversiteit is een inhoudelijke verandering van het weten-

schapsbedrijf én een radicale omwenteling van de vorm van het leer-

proces - zo stipuleren de opstellers.'^^

96

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 98

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's