GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 400

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 400

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

396 VI C Filosofen van de systematische vakken

stellen. Met de leeropdracht 'Wijsgerige antropologie met het oog op Spiritualiteit'

werd Van Olst op deze leerstoel benoemd voor de tijd die hem restte tot zijn vijf-

enzestigste.*"' Het ordinariaat wijsgerige antropologie raakte vacant, en de leerop-

dracht wijsbegeerte van de psychologie verdween geruisloos uit het curriculum van

Wijsbegeerte en enkele jaren later ook uit dat van Psychologie.

Met die bijzondere leerstoel kreeg Van Olst de leeropdracht die uitstekend bij

hem paste. Van 1988, het jaar waarin hij met de cursus Wijsbegeerte en Spiritualiteit

was begonnen, tot zijn emeritaat in 2001 verschenen van zijn hand ruim tien publi-

caties over spiritualiteit, liturgie dan wel joodse filosofie.** Ook begeleidde hij pro-

movendi die op een van deze terreinen met een proefschrift bezig waren.*^

In 2001 verliet Van Olst de Vrije Universiteit met het uitspreken van zijn af-

scheidsrede over De mens als spirituele persoon. Ondanks processen van rationali-

sering en secularisering in de samenleving, constateerde hij een toenemende belang-

stelling voor spiritualiteit. Deze belangstelling kwam tot uiting in de waarde die veel

mensen hechten aan authenticiteit of aan een wijze van voelen, handelen, denken en

gedragen die overeenkomt met wie iemand 'echt' is. De vraag die hij in zijn rede cen-

traal stelde was dan ook of spiritualiteit een wezenlijk kenmerk is van het menselijk

bestaan. Om op deze vraag een antwoord te vinden, besprak hij enige relevante li-

teratuur om tenslotte de strekking van zijn betoog in een zin samen te vatten: 'Als

zoeker naar levensoriƫntatie, als vrager naar zin, vanuit de excentrische positionali-

teit gericht op transcendentie, met een geweten als vindplaats van transcendentie, als

handelende, verantwoordelijke persoon gekenmerkt door een volitionele reflexieve

structuur en verlangend naar bevrijding en naar de overwinning van het kwade in

zichzelf, is de mens aangelegd op spiritualiteit'."'^

Ter gelegenheid van zijn afscheid verscheen de bundel Tegenwoordigheid van

geest. Opstellen over spiritualiteit en mensbeschouwing - samengesteld door enkele

collega's, vrienden en promovendi.*' Zijn persoonsgebonden bijzondere leerstoel

Wijsbegeerte en Spiritualiteit en de vacante leerstoel wijsgerige antropologie werden

opgeheven. Van Olst overleed in oktober 2012.

65 Brief van het faculteitsbestuur aan het Vrije Universiteitsfonds (28 juni 1996), in Van Olst Personeelsdos-

sier, 1997-H9.

66 N a zijn emeritaat publiceerde Van Olst De mens als spirituele persoon in bijbels perspectief. Een wijsgerige

benadering (Franeker, 2010).

67 Van Olst trad op als promotor bij de volgende promoties: (samen met C. Sanders) K.A. Bril, Westerse

denkstructuren. Een probleemhistorisch onderzoek (1986), (met A. Troost) W.J. Ouweneel, Christelijke trans-

cendentaal-antropologie. Een sympathetisch-kritische studie van de wijsgerige antropologie van Herman Dooye-

weerd (1986), F. Hartensveld, Het concept mens in het denken van Abraham Joshua Heschel en de betekenis

daarvan voor onderwijs en opleiding (1988), (aan de universiteit in Utrecht) G. Glas, Concepten van angst en

angststoornissen. Een psychiatrische en vakfilosofische studie (1991), M. van Loopik, Het messiaanse perspectief

van de synagogale liturgische cyclus (1992), (met J.F.H, van Rappard) H. Looren de Jong, Naturalism andpsy-

chology. A Theoretical Study (1992), (met C. Sanders) J.C. Noordzij, Religieus concept en religieuze ervaring in

de christelijke traditie. Proeve van een psychologie van de spirituele ontwikkeling (1994), H.A. Alma, Identiteit

door gebondenheid. Een godsdienstpsychologisch onderzoek naar identificatie (1998), J.W. van Saane, De rol van

gevoelens en emoties in de religieuze ervaring. Een theoretisch-psychologische benadering (1998), P. Heij, Grond-

slagen van verantwoord bewegingsonderwijs. Filosofische en pedagogische doordenking van rationeel gefundeerd

bewegingsonderwijs (2006).

68 Van Olst, De mens als spirituele persoon^ p. 21.

69 G. Groenewoud e.a. (red.). Tegenwoordigheid van geest. Opstellen over spiritualiteit en mensbeschouwing

(Zoetermeer, 2001), met bijdragen van onder anderen A.C.M. Roothaan, B. Voorsluis, W. de Haas, L.D. Derk-

sen, B. Goudzwaard en G. Siertsema.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 400

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's