Omstreden normalisering - pagina 26
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
cussies oplaaien over het omstreden functioneren van onze wat 'ver-
weesde' universiteiten en hogescholen. Het waren toen, niet toevallig,
de technocratische voorstellen van de commissie Maris die een be-
langrijke aanleiding vormden voor de revolte aan de universiteiten.
3. Studenten en h u n belangen
Studentenbewegingen zijn per definitie van een tijdelijk karakter.
Student-zijn is tenslotte maar een tijdelijke en beperkte fase in
iemands bestaan. Elke studentengeneratie moet steeds opnieuw
haar eigen uitdrukkingsvormen zoeken.
Ton Regtien*'
Student als sociale categorie
Sociologen definiëren studenten als een relatief homogene sociale ca-
tegorie. Het niet-homogene zit hem in kenmerken als sociale afkomst,
gender, etniciteit, talent en politieke voorkeuren. Personen, veelal
jongeren, kunnen tijdelijk bij deze sociale categorie horen, wanneer ze
(meestal tijdens de 'formatieve periode' in hun leven) eenzelfde insti-
tutionele positie innemen door hun verbondenheid aan een universi-
teit of hogeschool. Ze hebben rechten en plichten, die primair zijn ge-
definieerd door wetgever en overheid. Aan de universiteiten delen ze
min of meer dezelfde referenties en symbolen, zoals: curricula, onder-
wijsorganisatie en (studenten)voorzieningen, spelregels en instituties,
beleid en maatregelen, bestuurders en docenten. Volgens socioloog
Cor Lammers begint in de jaren zestig de omslag van studentenstand
- het student^"- naar (gecategoriseerde, geformaliseerde) studenten-
klasse. Aard en intensiteit van de relaties tussen studenten en over-
heid, en in het verlengde daarvan tussen studenten en universiteiten
(bijvoorbeeld via studiefinanciering, collegegeld en leerrechten) wor-
den ingrijpend anders.^' De SVB stelt daarom al in 1963 voor studenten
voortaan te typeren als 'jonge intellectuele werknemers', die recht
hebben op studieloon.^^ De Nijmeegse socioloog Jacques Janssen, die
veel onderzoek heeft gedaan naar studenten en studentenbewegingen,
komt eind jaren zeventig met eenzelfde bevinding. Op basis van de
fundamenteel gewijzigde positie van de student heeft zich in onze sa-
•V
24
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's