GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 26

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 26

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

cussies oplaaien over het omstreden functioneren van onze wat 'ver-

weesde' universiteiten en hogescholen. Het waren toen, niet toevallig,

de technocratische voorstellen van de commissie Maris die een be-

langrijke aanleiding vormden voor de revolte aan de universiteiten.

3. Studenten en h u n belangen

Studentenbewegingen zijn per definitie van een tijdelijk karakter.

Student-zijn is tenslotte maar een tijdelijke en beperkte fase in

iemands bestaan. Elke studentengeneratie moet steeds opnieuw

haar eigen uitdrukkingsvormen zoeken.

Ton Regtien*'

Student als sociale categorie

Sociologen definiëren studenten als een relatief homogene sociale ca-

tegorie. Het niet-homogene zit hem in kenmerken als sociale afkomst,

gender, etniciteit, talent en politieke voorkeuren. Personen, veelal

jongeren, kunnen tijdelijk bij deze sociale categorie horen, wanneer ze

(meestal tijdens de 'formatieve periode' in hun leven) eenzelfde insti-

tutionele positie innemen door hun verbondenheid aan een universi-

teit of hogeschool. Ze hebben rechten en plichten, die primair zijn ge-

definieerd door wetgever en overheid. Aan de universiteiten delen ze

min of meer dezelfde referenties en symbolen, zoals: curricula, onder-

wijsorganisatie en (studenten)voorzieningen, spelregels en instituties,

beleid en maatregelen, bestuurders en docenten. Volgens socioloog

Cor Lammers begint in de jaren zestig de omslag van studentenstand

- het student^"- naar (gecategoriseerde, geformaliseerde) studenten-

klasse. Aard en intensiteit van de relaties tussen studenten en over-

heid, en in het verlengde daarvan tussen studenten en universiteiten

(bijvoorbeeld via studiefinanciering, collegegeld en leerrechten) wor-

den ingrijpend anders.^' De SVB stelt daarom al in 1963 voor studenten

voortaan te typeren als 'jonge intellectuele werknemers', die recht

hebben op studieloon.^^ De Nijmeegse socioloog Jacques Janssen, die

veel onderzoek heeft gedaan naar studenten en studentenbewegingen,

komt eind jaren zeventig met eenzelfde bevinding. Op basis van de

fundamenteel gewijzigde positie van de student heeft zich in onze sa-

•V

24

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's