GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 468

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 468

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

464 VI E Vakfilosofische richtingen

Terug naar de titel van zijn rede Mets menselijks is ons vreemd. Ondanks zijn visie

op de medische ethiek als wetenschappelijke discipline met haar procedureel kader,

waarin een professionele code wordt geïntegreerd met elementaire beginselen van de

publieke moraal en andere waardenoriëntaties, is ook medische ethiek mensenwerk,

en derhalve is niets menselijks haar vreemd. Deze ethiek moet regelmatig worden ge-

toetst aan de veranderende morele werkelijkheid. Zo wordt de humaniteit van de be-

ginselen van de medische ethiek op de proef gesteld door de medische hulp die illega-

len en asielzoekers nodig hebben. Ook is niets menselijks ons vreemd wanneer het

gaat om de religieuze dimensie van de wet. Dat wil zeggen dat de essentie van onze

menselijke omgang, waarin de wet richtsnoer voor ons handelen is, de wet niet in res-

trictieve zin wordt opgevat maar als een oproep om het goede te doen of om daden

van barmhartigheid te tonen. Deze religieuze dimensie van de wet getuigt van een

werkelijkheidszin die in het gangbare pohtiek-ethische debat nauwelijks aan bod

komt, maar die Van Leeuwen inspireerde om zijn hoogleraarschap te aanvaarden.'"

Zijn onderzoek verrichtte hij aanvankelijk in de Centrale Interfaculteit/Faculteit

der Wijsbegeerte. Later verschoof zijn belangstelling naar ethisch onderzoek in rela-

tie tot genetica, neurowetenschappelijk onderzoek en medisch handelen. Hij ver-

richtte dit onderzoek in de afdeling Metamedica, die in 1994 ontstond door de fuse-

ring van de vakgroep Medische filosofie en ethiek met de vakgroep Encyclopedie.

In 2006 verliet hij de Vrije Universiteit en werd hoogleraar medische ethiek aan het

Universitair Medisch C e n t r u m St. R a d b o u d in Nijmegen. Inmiddels had hij ver-

scheidene promovendi met succes begeleid.'" Aan de Vrije Universiteit werd hij op-

gevolgd d o o r prof.dr. G. Widdershoven.

G.A.M. Widdershoven: medisch filosoof van moreel beraad

N a het vertrek van Van Leeuwen had het bestuur van de Faculteit der Geneeskun-

de een profielcommissie ingesteld, die de taken van zijn opvolger - mede in relatie

tot andere vakken in de opleiding geneeskunde - onder de loep moest nemen. Het

d u u r d e dus enige tijd voordat een benoemingsadviescommissie aan het werk kon.

Een competente opvolger van Van Leeuwen was snel gevonden, toen dr. Widders-

hoven belangstelling voor de vacature toonde. In 2009 volgde zijn benoeming tot

hoogleraar medische filosofie en ethiek in de Faculteit der Geneeskunde en de Fa-

culteit der Wijsbegeerte.

G u y Antoine Marie Widdershoven, geboren op 9 mei 1954 in Utrecht, deed in

1972 aan het Henric van Veldeke College in Maastricht eindexamen gymnasium-bè-

ta en ging vervolgens naar de Universiteit van Amsterdam. Veelzijdig en nieuwsgie-

rig als hij was, studeerde hij wiskunde (kandidaatsexamen 1977), politicologie (kan-

90 Van Leeuwen, Niets menselijks is ons vreemd^ pp. 23-24.

91 Van Leeuwen trad op als promotor van L.M. Huijer, De kunst gewoon te leven. Aids en de bestaansesthetiek

van Foucault (1996), L.L.E. Bolt, Goede raad. Over autonomie en goede redenen m de praktijk van de geneti-

sche counseling (1997), M. Brands, Disease. Language and Experience. A Cognitive Comparison of Allopathy,

Homeopathy and Chinese Medicine (1998), L. Benaroyo, Ethique et médecme, le lien retrouvé. Les chemms de

la responsahiltté étique en médecme climque (2004), T. van Kleffens, Deaston Making in Clinical Oncology. An

Ethical Exploration of Cancer Treatment Refusal (2005), A. Vellenga, To know or not to he. Development of an

Instrument to Assess Decision-making Capacity of Cognitively Impaired Patients (2006).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 468

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's