Een handvol filosofen - pagina 87
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
2 H.]. Pos: filosoof met een vrije geest 83
onhoudbaar is, 'het begrip "geloof" een nieuwen zin geven? Hoe zal, terwijl het ge-
weten zelf de dikke korst der pseudo-rationeele vastheid wegbrandt, een kern, die
nog inhoud heeft, een niet-historisch bepaalde, persoonlijker, onmiddellijker grijp-
bare intuïtie, die beter de ware bron van het innerlijk leven kent, tot openbaring
brengen?' De hele synodezaak draaide voor Pos om deze vraag. Daarom signaleerde
hij bij zichzelf 'sympathie voor deze zaak, die [gezien de uitspraak van de synode]
toch weer niet de mijne is'.'*
D e uitspraak van de synode van Assen raakte Pos nauwelijks en de gesprekken met
directeuren en curatoren vond hij alleen maar lastig. In deze gesprekken wees hij
erop dat hij zijn onderwijs gaf om voor de universiteit iets te betekenen, dat hij de
grondslag van de universiteit aanvaardde en dat zijn kerkkeus aan zijn onderwijs
noch aan zijn instemming met de grondslag enige afbreuk d e e d . " D e gesprekken
sleepten zich voort, zonder dat de partijen tot elkaar kwamen. Zoals gebruikelijk
in zulke situaties benoemden directeuren en curatoren een commissie die duidelijk-
heid moest brengen over de positie van de dissidente hoogleraren. O p de jaarver-
gadering van de vereniging in 1928 k w a m de commissie met haar rapport waarvan
de conclusie was, dat uitspraken van een synode voor de Vrije Universiteit 'geen
juridisch-bindend gezag' hadden, maar dat in het onderwijs aan de universiteit alles
'wat de Heilige Schrift ons mededeelt of leert, onvoorwaardelijk w o r d t aanvaard, en
... een willekeurig handelen met de Heilige Schrift of met haar uitspraken, en der-
halve o o k het in twijfel trekken van den letterlijken zin van bestanddeelen van het
heilige geschiedverhaal' uitgesloten was."*" Zo hield men de uitspraak van de synode
formeel buiten de deur, maar haalde haar materieel binnen.
Pos had bedenkingen tegen het tweede deel van de conclusie, maar wilde er geen
zakelijke bezwaren tegen inbrengen. O o k hij wilde als filoloog de letter van een
tekst volstrekt serieus nemen en bij de interpretatie ervan niet willekeurig te werk
gaan. Hij wilde geen tijd en energie meer aan de kwestie besteden en de curatoren
namen er genoegen mee dat hij geen zakelijke bezwaren tegen de conclusie had. O p
deze manier hadden de partijen een formele overeenstemming bereikt, die de ver-
schillen toedekte tussen een (wat Pos noemde) 'letterlijke' of 'pseudo-interpretatie'
van bijbelboeken en een kritisch-wetenschappelijk onderzoek ervan.
H e t waren deze verschillen die ook tot uiting k w a m e n in het conflict tussen Pos
en zijn p r o m o v e n d u s R.J. D a m . H o e w e l D a m als jaargenoot van Pos wist dat er tus-
sen hen theologische verschillen bestonden, had hij in 1926 - kort na de synode van
Assen - Pos als p r o m o t o r gevraagd. Pos had positief gereageerd, maar toen hij in
1928 enkele hoofdstukken van D a m s manuscript had gelezen trok hij zich als p r o -
m o t o r terug. D a t D a m zich voor het ontstaan van talen wilde baseren op teksten in
het O u d e Testament, met name op de Babylonische spraakverwarring, was voor
Pos wetenschappelijk onaanvaardbaar. D a m had geweigerd zijn manuscript aan te
passen en zou twee jaar later op een ander proefschrift p r o m o v e r e n bij prof.dr. H .
Wagenvoort in Utrecht.^'
38 Brief van Pos van 25 april 1926 aan Le Cointre, in Harinck en Walk, Jeugdhrieven.
39 Archief college van curatoren, Notulen, 8 mei 1926.
40 Rullmann, De Vrije Universiteit, pp. 198-199. Voor een uitgebreide beschrijving van de relatie van Pos tot
de kwestie-Geelkerken en de repercussies ervan binnen de Vrije Universiteit, zie Derkx, HJ. Pos, pp. 58-72.
O o k Langeveld, 'Van gereformeerd hoogleraar tot voorzitter van het Comité van Waakzaamheid', pp. 35-45.
41 Zie Noordegraaf, Theorie en beginsel, pp. 8-13. O o k Noordegraaf, 'Gereformeerde taalkunde', pp. 133-144;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 87](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's