GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 460

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 460

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

V / E Vakfilosofische richtingen

3 Godsdienstfilosofie

H M Vroom godsdtenstfilosoof m een seculiere cultuur

D e vacature die m 1990 ontstond met het emeritaat van prof dr G E Meuleman

werd twee jaar later vervuld met de benoeming van dr H M V r o o m Evenals zijn

voorganger werd hij benoemd in de Faculteit der Godgeleerdheid en de Faculteit

der Wijsbegeerte, met dezelfde leeropdracht godsdienstfilosofie, apologetiek en en

cyclopedic der godgeleerdheid

H e n d r i k Marinus V r o o m , op 28 januari 1945 geboren in Rotterdam, ging na het

eindexamen-beta aan het 's-Gravenhaags Christelijk G y m n a s i u m theologie stude

ren aan de Vrije Universiteit (doctoraalexamen 1972, cum laude) In hetzelfde jaai

werd hij in de theologische faculteit benoemd tot wetenschappelijk medewerkei

bij de vakgroep godsdienstfilosofie, belast met de colleges systematische filosofie

en encyclopedie der godgeleerdheid Vervolgens ging hij voor een studieverlof van

vier maanden naar Oxford In 1976 nam hij voor de helft van zijn werktijd ontslag

en werd voor een periode van drieƫneenhalf jaar in deeltijd als ziekenhuispredikant

verbonden aan het Diaconessenhuis m Heemstede N a zijn promotie {cum laude) in

1978 op het proefschrift, getiteld De Schrift alleen^, werd hij bevorderd tot weten

schappelijk hoofdmedewerker *^ O p n i e u w kreeg hij studieverlof om gedurende dnc

maanden als visitmg scholar te verblijven aan het Center for the Study of World

religions van Harvard Divinity School Een jaar na zijn p r o m o t i e werd hij predi

kant in deeltijd van de Gereformeerde Kerk m D e Bilt, maar voor de rest van de

tijd bleef hij verbonden aan de theologische faculteit Vanaf het midden van de jaren

tachtig was hij actief betrokken bij landelijke en Europese verbanden op het gebied

van godsdienstfilosofie en de interreligieuze dialoog Intussen publiceerde hij een

groot aantal wetenschappelijke en vakpublicaties en begon hij samen met anderen

in 1989 de boekenserie Currents of Encounter en het tijdschrift Studies in Interreli

gious Dialogue

Voor een breder publiek kreeg V r o o m bekendheid als auteur van de boeken Naay

letter en geest Over het beroep op de bijbel (1981), Waarom geloven^ (1985), Reli

gies en de waarheid (1^88), Inleiding in de theologie (1988), Inleiding tot de studie

van religie (1989) en als (mede)redacteur van verscheidene bundels

In 1992 hield Vroom zijn inaugurele rede, getiteld Religie als duiding van de dood

De ondertitel zegt duidelijker waar zijn rede over ging, namelijk Over de aankno

pmgspunten van religie m het menselijk bestaan aan de hand van gebeden bij het

sterven In deze rede besprak hij gebeden bij het sterven die behoren tot vijf religieu-

ze tradities de joodse, rooms-katholieke, moslim en hindoe traditie, en het Tibetaan

se Dodenboek Hi) gebruikte deze gebeden om uiteindelijk de filosofisch antropolo

gische vraag te beantwoorden zijn er elementen in het menselijk bestaan waai

religieuze tradities bij aanknopen, en zo ja, welke elementen''^ Kunnen we - wat die

elementen betreft - spreken over een 'antropologisch vloertje', zoals prof H M Kui

tert had voorgesteld, een in elk mens aanwezig oergeloof of oervertrouwen in de goe

62 De volledige titel van Vrooms proefschrift De Schnft alleen^ Een vergelijkend onderzoek naar de toetsing

van theologische uitspraken volgens de openhanngstheologische visie van Torrance en de hermeneutisch thco

logische opvattingen van Van Buuren Ebeling Moltmann en Pannenherg

63 Vroom Religie als duiding p i

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 460

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's