GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 210

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 210

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

206 y B Filosofen van de systematische vakken

gaan denken dat 'het kruis van Christus, waarvan Paulus zegt, dat het daarop aan­

komt, zijn betekenis verhest en dat een leerhng van Kuitert straks op weten­

schappehjke gronden zal beweren, dat het onbelangrijk is, of de Heer waarlijk is op­

gestaan' Volgens Van Riessen maakte de Schrift 'ons duidelijk dat hetgeen m Genesis

staat geschied is Daarmee is deze kous af en deze [Kuiterts] wetenschap weerlegd'

En even verder 'ik beklaag zijn [Kuiterts] leerlingen, die verleid worden om in de

wetenschap het criterium te zoeken voor de beoordeling van wat in de Heilige

Schrift IS zoals het gezegd wordt, en wat niet is zoals het gezegd wordt' '''

De rector van de Vrije Universiteit, prof De Gaay Fortmann, was na het lezen van

Van Riessens artikel dermate verontwaardigd dat hij hem schreef 'Ik acht het binnen

de universiteit onaanvaardbaar dat een collega zo over een collega schrijft' De rector

besloot zijn brief met de opmerking dat hij Van R iessens artikel in strijd achtte met

de 'zorgvuldigheid, die in het wetenschappelijk en collegiaal verkeer betaamt' Van

Riessen, waarschijnlijk enigszins geschrokken van de scherpe terechtwijzing door de

rector, schreef per omgaande terug dat hij het 'christen­zijn' van Kuitert met in twij­

fel had willen trekken, maar dat hij zijn kritiek op Kuiterts opvattingen van a tot z

handhaafde ^'

In maart 1967 kwam op initiatief van de rector een gesprek tot stand tussen Van

Riessen en Kuitert, in aanwezigheid van de theologen Berkouwer en Schippers Hoe

wel Kuitert vond dat zijn integriteit was aangetast en Van R iessen verklaarde dat dit

nooit zijn bedoeling was geweest, kwamen zij inzake hun Bijbelvisies geen stap dich

ter bij elkaar Integendeel, het gesprek verliep dermate slecht, dat Kuitert aan het eind

ervan boos en zonder te groeten wegliep Volgens Kuitert was het gesprek vruchte­

loos gebleken, omdat Van Riessen zijn opvattingen over de Bijbel met voor discussie

vatbaar achtte, terwijl Van Riessen het mislukken ervan weet aan de partijdigheid van

de (niet bij name genoemde) gespreksleider ^^

Vlak voor het gesprek m maart was een tweede artikel van Van Riessen over Kui

terts theologie verschenen, maar daarover werd niet gesproken omdat Kuiert het nog

met had kunnen lezen In dit vervolgartikel stelde Van R iessen 'In de theorie van

Kuitert IS nergens sprake van de Bijbel als Gods Woord' Volgens Van Riessen werd

de Bijbel gedegradeerd tot een getuigenis van mensen, wat hij 'een van de meest

schrikwekkende verschijnselen van deze tijd' noemde en dat als eigenlijke oorzaak

had dat 'de christen zozeer begint te lijken op de wereldse mens en zozeer ver­

vreemdt van hetgeen de Bijbel ons tekent als het leven van de christen''' Na dit twee

de artikel was de verhouding tussen de twee heren er niet beter op geworden Het

spaakgelopen gesprek heeft nooit een vervolg gekregen ^*

In de Centrale Interfaculteit kon Van R iessens Bijbelbeschouwing destijds waar

schijnlijk op enige aanhang rekenen, maar kritiek was er ook Tijdens een stafcollo­

quium in 1976 of 1977 hield Blauw, hoogleraar sociale filosofie en voordien hoogle­

raar niet westerse godsdiensten, een inleiding over 'Mythos en Logos', waarin hij

een opmerking maakte over het mythisch karakter van de eerste hoofdstukken van

Genesis Toen Van R iessen in de discussie begon over de historiciteit van Genesis,

24 Van R iessen Kieken , p 2

25 Blief van De Gaay Formann aan Van R iessen (30 december 1966) en de antwoordbrief van Van R iessen (31

december 1966), in archief Van R iessen, doos 14, map Senaat

26 Zic brief van Van R iessen aan Kuitert (21 maart f967), in archief Van R iessen doos 14 map Senait

27 Van R iessen, De Bijbel, Gods Woord', pp 9, 11

28 Deze informatie kreeg ik in een gesprek met Kuitert (29 april 2009) Meer over de confrontatie tussen Van

Riessen en Kuitert in G J Peelen Kuiten - een biografie (te verschijnen), hoofdstuk 10

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 210

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's