Een handvol filosofen - pagina 277
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
I Derde lustrum 273
men herinterpreteerde en gebruikte in een geheel andere religieuze of ideologische
manier van denken
Gezien de genoemde 'reciprociteit van de transformatie' formuleerde Klapwijk
twee proposities a) in de traditie van het christelijk denken die meer dan twintig eeu
wen omvatte, was veel geleerd en geleend van de Griekse en Romeinse beschaving en
van de moderne filosofie, b) de moderne denkwereld was met te begrijpen zonder een
proces van een persisterende secularisatie, waarin veel van de christelijke traditie was
geabsobeerd Hij concludeerde dat de idee van de 'reciprociteit van de transformatie'
duidelijkheid zou kunnen verschaffen over het communicatieve potentieel van het
hermeneutisch begrip en de noodzaak onderstreepte van een filosofische dialoog '•
H o e w e l Klapwijk in 1987 overspannen was geraakt en na enkele jaren een volledi
ge terugkeer niet mogelijk bleek, k o n hij zijn werk als supervisor van twee p r o m o
vendi nog voltooien ' ' In 1990 kreeg hij een aanstelling van een dag per week Hij
stelde het op prijs om aan de Faculteit der Wijsbegeerte verbonden te blijven, z o
wel vanwege het o n d e r h o u d e n van collegiale contacten als vanwege de erkenning
dat voor hem nog enige formatie was beschikbaar gesteld om voor zover hij ertoe
m staat was o n d e r z o e k te verrichten In 1994 ging hij op z'n eenenzestigste met
vervroegd emeritaat Een jaar later verscheen ter gelegenheid van zijn afscheid een
bundel met artikelen van zijn hand, getiteld Transfo rmatio nele ofilos fie Cultuur
politieke ideeën en de kracht van een inspiratie N a herstel van zijn gezondheid,
hield hij zich als emeritus bezig met een systematischfilosofisch o n d e r z o e k naar
de zin vraag, toegespitst op de levende natuur Resultaten ervan publiceerde hij in
verscheidene artikelen en in Purpo se in the Living Wo rld^ Creatio n and Emergent
Evolution (2008) ^''
D F E I T E N EN GEBEURTENIS S EN
I Derde lustrum
Tijdens universitaire symposia bleek bij vakwetenschappers uit diverse faculteiten
een nauwelijks verholen irritatie over de kritische vragen die filosofen stelden bij de
theorievorming, vooronderstellingen en methoden van de vakwetenschappen Veel
wetenschappers werkten met de (positivistisch georiënteerde) mainstream o ries
the
op h u n vakgebied, zonder deze kritisch te ondervragen Wetenschapsfilosofische en
wijsgerigantropologische vragen ervoeren zij als irrelevant dan wel als lastig en be
lemmerend voor de voortgang van h u n onderzoek Met de Centrale Interfaculteit
hadden zij met veel op. Er waren ook anderen die met alleen het filosofisch onder
74 Klapwijk, Epilogue', pp 262 263 Zie ook Klapwijk, Reformational Philosophy on the Boundary Between
the Past and the Future', in een themanummer van Philo so phia Refo rmats. (1987), waarin verscheidene auteurs
kritisch reflecteerden op zijn transformationele filosofie
75 Klapwijk trad als promotor op van A Heemstra, Transcendentie en immanentie Het pro bleem van het
absolute in de late filo so fie van Schelling (1989) en (samen met A S oeteman) D S CaudiU, Disclosing Tilt Lam
Belief and Criticism (1989)
76 Klapwijk, Purpose m the Living Wo rld^ (Cambridge, 2008) verscheen in het Nederlands onder de titel Heeft
de evo lutie een do el^ Over schepping en emergente evo lutie (Kampen, 2009)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's