Een handvol filosofen - pagina 413
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
I A.p. Bos: vernieuwer van de Aristotelesinterpretatie 409
Al vond Bos zijn alternatieve inter-
pretatie fascinerend, hij was zich ervan
bewust dat - zoals hijzelf zei - 'het nog-
al afwijkend [is] van de gangbare opvat-
tingen en het risico bestaat dan ook dat
het de grond in geboord wordt'. O m d a t
hij zijn alternatief als een hypothese be-
schouwde, voegde hij er behoedzaam
aan toe: 'Volgens mij is het waarschijn-
lijker dan de vroegere ideeën over Aris-
toteles, maar het hoeft niet per se waar
te zijn'.''
Ondanks deze reserves, vond hij het
treffend dat hij zijn nieuwe interpreta-
tie o o k goed k o n gebruiken bij de be-
studering van De Mundo, een boek
dat op naam van Aristoteles was over-
geleverd en dat Bos in een Nederland-
se vertaling - Over de kosmos - had
uitgebracht. Veel Aristoteleskenners
beweerden dat dit boek niet van Aris-
toteles kon zijn en niet in het Corpus
Aristotelicum thuis hoort. Maar Bos'
interpretatie van het verloren gegane
werk maakte het hem mogelijk dat boek
voor Aristoteles te claimen. Bemoedigend was dat zijn collega prof.dr. G. Reale uit
Milaan in een omvangrijk commentaar op De Mundo dezelfde mening was toege-
daan. Samen publiceerden zij in 1995 een uitgebreide nieuwe versie van dit com-
mentaar in het Italiaans.'
Via de nieuwe denkweg die Bos in zijn onderzoek bewandelde, kwam hij in die tijd
ook tot een herinterpretatie van Aristoteles' psychologie. Volgens gangbare inter-
pretaties werd Aristoteles gezien als de vader van het 'hylemorfisme', wat inhoudt
dat hij elk levend wezen beschouwde als een combinatie van een ziel (als vorm-prin-
cipe) en een lichaam (als materie-principe). Volgens de gangbare interpretaties van
Aristoteles' definitie van 'de ziel' konden ziel en lichaam niet op zichzelf bestaan,
maar vormden zij een eenheid waarin de ziel de eerste entelechie is van een lichaam
dat 'voorzien is van organen'.
O p een lenteavond in 1995 kreeg Bos ineens de inval, als in een visioen, dat het
Griekse woord organikon in die definitie niet moet worden vertaald met 'voorzien
van organen' (zoals Aristoteleskenners al eeuwenlang deden), maar met 'dienend als
instrument'. Om deze vondst te verklaren wees Bos erop dat Aristoteles sprak over
het 'lichaam' van de ziel als de 'materie' van de ziel en dat materie datgene is waaruit
iets ontstaat en daarin duurzaam aanwezig is. Volgens Aristoteles was het leven van
4 Aldus Bos in genoemd interview, p. 48.
5 / / trattato Sul Cosmo per Alessandro attrihmto ad Aristotele. Monografia introduttiva, testo greco con tradu-
zione a fronte, comm., bibliografia ragionata e indici par G. Reale; A.P. Bos (Milano, 1995).
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's