GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 244

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 244

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

24 V B Filosofen van de systematische vakken

eenafspraak gemaakt in de stationsrestauratie van Castricum. Daar vertelde Aler

hem dat een commissie van hoogleraren hem als eerste op de voordracht had ge-

plaatst voor het hoogleraarschap wijsgerige antropologie aan de Universiteit van

Amsterdam. De commissie wilde graag zo spoedig mogelijk De Boers reactie ver-

nemen. Terug op Texel antwoordde De Boer twee dagen later dat hij bereid was de

benoeming te aanvaarden.

Tot teleurstelling van veel studenten filosofie en psychologie en verscheidene col-

lega's verliet De Boer in 1968 zowel de universiteit in Utrecht als de Vrije Universi-

teit."* Het afscheid van de Vrije Universiteit zou echter niet definitief zijn. In 1985

kwam hij terug als gasthoogleraar om vanaf begin januari tot eind maart colleges

systematische filosofie te geven en wel over de 'verhouding van ontologie en meta-

fysica in het denken van Levinas'. Naast zijn eigen boek, Tussen filosofie en profe-

tie. De Wijsbegeerte van Emmanuel Levinas, als oriënterende inleiding, besprak De

Boer van Levinas Le temps et l'autre en Totaltté et Infini."^ Overigens relativeerde

De Boer het onderscheid tussen systematische filosofie en geschiedenis van de filo-

sofie. Een te sterk onderscheid tussen deze twee bracht volgens hem een 'heel een-

zijdige visie op de wijsbegeerte' met zich mee. Voor hem was filosofie veel meer

'een nadenken over de fundamentele dingen van het leven - ook afhankelijk van de

tijd waarin je leeft ... [en] ook heel belangrijk, om de eigen plaats te bepalen in de

geschiedenis van een cultuur. Zo zie ik ook het denken van Levinas'.'- In 1992 zou

De Boer definitief terugkomen als gewoon hoogleraar systematische filosofie - het

waren de laatste vijfjaar voor zijn emeritaat in 1997.

6 C. de Deugd: een vleugellam filosoof

Het vacant gebleven buitengewoon lectoraat wijsgerige antropologie werd in 1969

omgezet in een buitengewoon hoogleraarschap. In november van dat jaar werd

dr. C. de Deugd op deze leerstoel benoemd, zowel in de Faculteit der Letteren als in

de Centrale Interfaculteit, maar met de bepaling dat hij alleen in de laatstgenoemde

faculteit onderwijs zou geven.""

De Deugd was sinds het eind van de jaren vijftig lid van de Vereniging voor Cal-

vinistische Wijsbegeerte, maar in gesprekken met collega's liet hij blijken dat hij zijn

eigen weg wilde gaan. Evenals zijn voorganger De Boer was hij niet van plan om in

de beoefening van de wijsgerige antropologie de calvinistische wijsbegeerte als ba-

sis of richtlijn te kiezen. Daar was zijn belangstelling te breed en zijn betrokkenheid

118 In zijn inaugurele rede aan de Universiteit van Amsterdam, getiteld Wijsgerige en wetenschappelijke antro-

pologie (1969), gaf De Boer inzicht in verscheidene onderwerpen en thema's van de wijsgerige antropologie, die

hij ten dele ook had behandeld op zijn colleges aan de Vrije Universiteit

119 Studiegids 1984-1^8;, Centrale Interfaculteit, p 5}

120 Interview met De Boer, m ' t if/ijfiscAn/t, (1984/1985), 3, p 21

121 De Deugd was in 1966 aan de universiteit in Utrecht twee keer gepromoveerd De ene promotie vond plaats

op grond van een filosofisch proefschrift, getiteld The Significance of Spinoza's First Kind of Knowledge (Assen,

1966) Voor de andere promotie diende een literair proefschrift, getiteld Het metafysisch grondpatroon van het

romantisch literaire denken De fenomenologie van een geestesgesteldheid (Groningen, 196e) Reeds voor zijn

promoties had hij gepubliceerd Paul Tillich's filosofische theologie Een beperkt commentaar (Utrecht, 1961) en

De eenheid van het comparatisme (Utrecht, 1962) O o k had hij verscheidene filosofische artikelen op zijn naam

staan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 244

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's