GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 490

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 490

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

486 VI F Ontwikkelingen en lotgevallen

Deze toegekende lumpsum was minder dan de faculteit had voorgesteld, mede om-

dat het college nauwelijks rekening hield met het onderwijsgebonden onderzoek.

Het faculteitsbestuur hechtte veel waarde aan dit onderzoek, omdat het moest uit-

monden in publicaties die voortkwamen uit en gericht waren op de wijsgerige vor-

ming. Als voorbeeld van zo'n publicatie verwees het faculteitsbestuur destijds naar

het boek van de docent wijsgerige vorming bij tandheelkunde, dr. S. Strijbos, Kiezen

en keuzen. Ethiek in de tandheelkundige praktijk (1999). Deze publicatie was tot

stand gekomen in samenwerking met twee docenten van tandheelkunde en was het

eerste boek over tandheelkundige ethiek in het Nederlandse taalgebied. Ook andere

docenten wijsgerige vorming schreven boeken voor hun onderwijs: A.P. Bos, Weten-

schap en zin-ervaring (1985), G.M. Huussen, De keerzijde van de munt. Een inlei-

ding tot de methodologische problematiek van de economie (1988), H.E.S. Woldring,

Politieke filosofie. Een systematische inleiding (1993), R. van Woudenberg, Filosofie

van taal en tekst (2002), B. Kee en C. Krijnen, Wetenschapsfilosofie voor economen en

bedrijfskundigen (2007), E. Koster (red.). Wat is wetenschap? Een filosofische inlei-

ding voor levenswetenschappers en medici (2010) en J.M. Halsema (red.). Hoezo we-

tenschap? Korte inleiding wetenschapsfilosofie bewegingswetenschappen (2011).

In 2007 kreeg de wijsgerige vorming een nieuwe impuls, en wel van de kant van het

college van bestuur. H e t college werd in die tijd geconfronteerd met een studenten-

populatie die voor twintig procent bestond uit niet-westerse alloclitonen en ook

nog tien procent westerse allochtonen. Vanwege de toenemende instroom van al-

lochtone studenten vernam het college dat de religieuze, culturele en gender diversi-

teit in enkele faculteiten tot problemen leidde in de communicatie tussen studenten

onderling en tussen docenten en studenten. O m voor studenten enige helderheid te

verschaffen over het meerzinnige verschijnsel 'diversiteit', verzocht het college aan

de Faculteit der Wijsbegeerte om in de wijsgerige vorming aan diversiteit aandacht

te besteden. O m d a t de wijsgerige vorming moest aansluiten bij de leefwereld van de

studenten, en diversiteit in de directe omgeving van elke student zich voordeed, nam

het faculteitsbestuur in 2008 de uitdaging aan.''* H e t bestuur initieerde het plan om

een bundel over diversiteit samen te stellen, die in de eerste plaats voor de wijsgerige

vorming, maar o o k voor de hele universiteit van betekenis k o n zijn. Bovendien zag

het bestuur in dit plan een mogelijkheid om de coördinatie en inhoudelijke ontwik-

keling van de wijsgerige vorming nieuw leven in te blazen.

Met de uitdaging van diversiteit voor ogen werd dr. E. Koster in 2008 benoemd

voor de coördinatie en inhoudelijke ontwikkeling van de wijsgerige vorming.'*' Sa-

men met prof. Musschenga en met de medewerking van andere docenten wijsgerige

vorming stelde hij een bundel samen over religieuze en levensbeschouwelijke, etni-

sche, culturele, sociaal-economische en gender diversiteit en o o k diversiteit van leer-

stijlen. In 2011 publiceerden zij het boek Pionieren in diversiteit.''" Met deze pubH-

48 Uitwerking aan deze uitdaging werd gegeven door R. van Woudenberg en E. Koster in de nota 'Wijsgerige

Vorming: Diversiteit en Identiteit' (november 2009), in archief FdW, doos 156.

49 Edwin Koster, geboren op 14 december 1966, was na zijn doctoraal wiskunde en zijn doctoraal theologie

in 2005 cum lande gepromoveerd op het proefschrift In betovering gevangene Over verhaal en rationaliteit,

religie en irrationaliteit. In 2004 was hi] al benoemd als universitair docent wijsgerige vorming voor studenten

bewegingswetenschappen, biologie, psychologie en pedagogiek. Als coordinator overlegde hij met verscheidene

bacheloropleidingen over de omvang en inhoud van de wijsgerige vorming en nam ook de diversiteit ter hand.

50 E. Koster en A.W. Musschenga (red.), Pionieren m diversiteit. Filosoferen met het oog op anderen ('Amster-

dam, 2011).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 490

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's