GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 21

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

v u , lid van de subfaculteitsraad der Sociaal-culturele wetenschappen,

lid van onderwijs- en onderzoekcommissies en actief in project- en

stage-scriptiegroepen.

De HBS had ik doorlopen op een franciscaner school. In korte tijd wa-

ren vrijwel alle paters uitgetreden, relaties aangegaan en behoorlijk

(llnks-)radicaal geworden. De katholieke zuil was in een luttel aantal

jaren geërodeerd. Ten tijde van het behalen van mijn diploma was

niets meer zoals het was toen ik als twaalfjarige jongen vanuit Lisse op

de fiets naar de katholieke HBS in Leiden ging. De radicalisering ging

zo rap, dat een gematigd oecumenisch denken dat in die jaren op-

kwam geen kans van slagen meer had. Het katholieke geloof werd op-

genomen in een Zuid-Amerikaans bevrijdingsdenken onder invloed

van CamilloTorres en Dom Helder Camara. De weg naar het gedachte-

goed van Che Guevara kwam zo open te liggen.

Eind 1972 kwam ik in Amsterdam aan. Invutasie, de introductie voor

eerstejaars, was al achter de rug, de colleges en werkgroepen liepen. Ik

verruilde het soldatenbestaan, lichting 71/6, vervroegd voor het stu-

dentenleven. Politicologie werd mijn nieuwe biotoop. Mijn soldaten-

jaar stond geheel in het teken van acties: tegen groetplicht, voor vrije

haardracht, voor vrijheid van meningsuiting, voor hogere wedde. Het

kostte relatief weinig moeite om deze eisen ingewilligd te krijgen. Ac-

tievoeren was een metafoor voor het leven. Actievoeren stond voor le-

ren, ervaring opdoen met strategieën bedenken, organiseren en mo-

biliseren en daarover permanent reflecteren.

Ik was buitengewoon benieuwd wat het studeren zou gaan inhou-

den, en wat een universiteit eigenlijk in de praktijk voorstelde. Ik kreeg

al gauw het gevoel dat het onderwijs aan de Subfaculteit der Sociaal-

culturele wetenschappen behoorlijk goed was georganiseerd. Socio-

loog Jaap Dronkers was de jonge enthousiaste onderwijsvernieuwer

die alle onderwijskundige veranderingen in goede banen moest lei-

den Je werd geplaatst in een jaargroep met een mentor. Er was een Ba-

sisjaarraad waarin alle zaken die betrekking hadden op de propedeuse

werden besproken. Hier konden we zelf vormgeven aan goed en de-

mocratisch onderwijs. Jaargroepen en Basisjaarraad bleken vruchten

van de democratisering te zijn. Daarmee was alweer et bewijs gele-

verd: actievoeren leidde tot aansprekende resultaten.

Aan de VU werd ik geconfronteerd met een gereformeerde wereld

waarvan ik, opgegroeid in de katholieke zuil, amper weet had. in een

terminologie van medisch historicus Leo van Bergen was ikeen'dwaal-

licht'. Vele jaargenoten bleken van katholieke huize te zijn. We dachten

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's