Omstreden normalisering - pagina 29
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
Studentenbewegingen zijn collectiviteiten die studentenbelangen ar-
ticuleren en behartigen. Met studentenbeweging doel ik, zoals het
woord ook letterlijk suggereert, op het meer actieve deel van de stu-
dentenbevolking, op een collectiviteit.
Eine soziale Bewegung ist ein mobilisierender kollektiver Ak-
teur, der mit einer gewissen Kontinuitat auf der Grundlage ho-
her symbolischer Integration und geringer Rollenspezifikation
mittels variabler Organisations- und Aktionsformen das Ziel
verfolgt, grundlegenderen sozialen Wandel herbeizuführen, zu
verhindern oder rückgangig zu machen.*^
Studentenvakbondsconcept
Een radicale studentenbeweging typeer ik als een netwerk van groepe-
ringen met één of meer verbonden kernorganisaties die gedreven wor-
den door een mix van onbehagen, verlangen en engagement. Ze baseren
zich op een min of meer theoretisch gefundeerd studentenvakbonds-
concept, dat richting geeft aan strategie, optreden en inrichting van de
interne organisatie. Zo'n vakbondsconcept wordt ook wel constitutie
genoemd. In de Duitse literatuur spreekt men over 'kognitieve Konsti-
tution'. Zo'n constitutie heeft een 'Problembestimmung, een Wirklich-
keitswahrnehmung und Zielorientierung'. Een vakbondsconcept is op-
gebouwd uit vier elementen, zo leert bestudering van manifesten en
relevante literatuur.^^
Een meer of minder uitgewerkte maatschappijtheorie. Een set van
uitspraken over het type samenleving waarin we leven, welke functies
universiteiten vervullen en hoe die te organiseren, wat de rol van de
staat is jegens universiteiten en studenten en wat de rol van de (radica-
le) studentenbeweging is, mede in relatie tot andere maatschappelijke
bewegingen.
Een set van min of meer coherente uitspraken over studentenbelan-
gen op de verschillende speelvelden. Tezamen geven ze richting aan de
visie van de studentenbeweging op de kwesties die spelen op de ver-
schillende speelvelden, zoals: inrichting universitair democratische
besluitvorming, inkomen, pluriforme wetenschapsbeoefening, leer-
rechten en cursusduur, solidariteit. Met een articulating principle
wordt geprobeerd op een zodanige wijze een compacte samenvatting
te geven van de visie dat grote groepen studenten maar ook bondge-
noten en coalitiegenoten zich aangesproken voelen. Voorbeelden van
dergelijke pogiiigen zijn: 'studieloon', 'projectonderwijs', 'radenuni-
27
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 29](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's