Omstreden normalisering - pagina 225
Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig
leerd, lag in het negeren of het onderbelichten van sociale struc-
turen. Er moest in de sociologie meer aandacht zijn voor sociale
verhoudingen, belangen en machtsverschillen die samenhingen
met de economie (voortbrenging van goederen en diensten).'^^
De sociologische benadering van hoogleraar Kuiper Hzn. wordt afge-
daan als de sociologie van de 'randen en stangen', een aardige doch
cynische kwalificatie van zijn sociologie van rangen en standen. De
politicologie van hoogleraar Kuypers wordt pejoratief neergezet als
politicologie als doelbewust lapmiddel. Dergelijke benaderingen zijn
in het perspectief van radicale studenten niet behulpzaam om de grote
maatschappelijke vraagstukken goed te behandelen. Peter Geschiere
herinnert zich waarom marxistische theorieën een alternatief boden
voor theorieën die op dat moment binnen de sociale wetenschappen,
en in zijn situatie binnen de antropologie dominant waren. 'In die tijd
was het echt not done om over uitbuiting en strijd binnen Afrikaanse
samenlevingen te schrijven. Wij waren vooral de strijd op dat vlak aan
het voeren.'"^
De discussie die hoogleraren, medewerkers en bestuurders voerden
over een nieuwe verhouding tussen geloof en wetenschap als twee vor-
men van kennis die elkaar beïnvloeden , is voor radicale studenten
geen issue. Volgens sommige teleurgestelde mensen is de VU een sim-
plex ordo geworden met het wetenschappelijke bedrijf op de eerste en
belangrijkste plaats. Het geloof zou kaltgestellt zijn. 'We zijn hier aan
een universiteit, daar houden we ons aan de regels van de weten-
schap.''^^ Voor de radicale studentenbeweging staat de verhouding
tussen wetenschap en ideologie centraal, in een tijd dat crisis wordt
gepredikt in de (sociale) wetenschappen.
4.3 Crisis in de (sociale) wetenschappen
De renaissance van het marxisme in de lange jaren zeventig is bij nader
inzien niet verrassend. Ze is allesbehalve exclusief verbonden met de
radicale studentenbeweging. Er is in wetenschappelijke gemeenschap-
pen behoefte aan een groot, omvattend en maatschappijkritisch ver-
toog. 'Fiddling whüe Rome burns', dat verwijt de jonge Abram de
Swaan empirisch georiënteerde neo-positivisten.'3 VU-socioloog
Geert de Vries heeft het in zijn Talmalezing uit 2009 over 'een contesta-
tie rond de sociale wetenschap'. Een contestatie die zich zijns inziens
223
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's
![Omstreden normalisering - pagina 225](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/omstreden-normalisering/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's