Een handvol filosofen - pagina 402
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
398 V7 C Filosofen van de systematische vakken
voor systematische wijsbegeerte. In haar
eindrapport maakte de commissie ver-
der melding van De Boers bijzondere
interesse in de moderne Franse filosofie,
hermeneutiek, semiotiek, deconstructi-
visme en narrativisme. Als aanbeveling
gold tevens dat hij in 1980 gastcolleges
had gegeven aan Duquesne Universi-
ty in Pittsburgh, van 1980 tot 1989 re-
gelmatig colleges had gegeven voor een
groep kritische intellectuelen van Char-
ta -/-/ in Praag en research-fellow was ge-
weest aan de Chinese Academy of Social
Sciences in Peking.
In 1981 hadden het faculteitsbestuur
en de faculteitsraad expliciet bepaald dat
de opvolger van Van Riessen niet alleen
de leeropdracht 'algemene systemati-
sche wijsbegeerte' kreeg, maar ook de
studie en ontwikkeling van de reforma-
torische wijsbegeerte moest bevorderen.
Nadien was echter de Dooyeweerd-
leerstoel ingesteld, die door Geertsema
werd bezet. O m d a t de faculteit vond dat
op deze manier het onderwijs en onder-
zoek in de reformatorische wijsbegeerte
Th. de Boer was veiliggesteld, werd de leeropdracht
systematische wijsbegeerte losgekop-
peld van de reformatorische wijsbegeerte. Zodoende was er geen belemmering voor
de benoeming van De Boer.
In de faculteit en bij het college van bestuur stonden alle seinen op groen en met
ingang van i januari 1992 werd De Boer benoemd tot hoogleraar systematische
wijsbegeerte. Hij maakte er geen geheim van dat hij het een bevrijding vond om aan
de Vrije Universiteit te kunnen werken, maar hij gaf daar geen ruchtbaarheid aan.
Hij zocht geen publiciteit en hield dan o o k geen inaugurele rede.
De Boer was een student van VoUenhoven geweest en in bepaalde opzichten door
hem beïnvloed, maar hij had zich in het begin van de jaren zestig afgewend van de
calvinistische wijsbegeerte.'' Toch had deze wijsbegeerte hem na zijn vertrek naar de
Universiteit van Amsterdam nooit helemaal losgelaten. Na vele jaren van reflectie
publiceerde hij in 1984 een kritisch-evaluerend artikel over deze wijsbegeerte, met
name over enkele onderdelen van Dooyeweerds filosofie.'^ Impliciet sloot hij zich
71 Over zijn relatie tot bepaalde ideeën van VoUenhoven, zie De Boer, 'Wat nuttigheid brengt mi| de filoso-
fie?', in Van Woudenberg, Het nut van filosofie, pp. 188-194
72 Het bedoelde artikel 'De filosofie van Dooyeweerd' verscheen in het Algemeen Nederlands Tijdschrift voor
Wijsbegeerte, 76 (1984), pp. 247-262 en werd later in bewerkte vorm onder de titel 'Transcendentie en transcen-
dentale kritiek' opgenomen m De Boer, Langs de gewesten van het zijn (1996), pp. 236-257.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 402](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's