GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 253

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 253

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ondervonden en het kolonialisme in diskrediet raakte, groeit de kloof

tussen de VU en de Afrikaners.^'^ Stamverwantschap en geestverwant-

schap komen door de apartheid meer en meer onder druk te staan.

Een prominente uitzondering is VU-hoogleraar Van Riessen. Hij on-

dertekent in de jaren zestig het pamflet 'Apartheid in Zuid-Afrika, een

zegen', dat betoogt dat apartheid in Zuid-Afrika voor vrede en wel-

vaart zorgt, onder andere omdat apartheid de Bantoes in het bloed zit.

Boze studenten verstoren zijn colleges. Als hij in 1979 een eredoctoraat

van de Universiteit van Potchefstroom krijgt, raadt de VU hem drin-

gend aan dit niet te aanvaarden - een advies dat hij negeert.^''

Dominee Beyers Naudé, een blanke predikant die zich in eigen land

tegen de apartheid keert, speelt een belangrijke rol in de koersverande-

ring van de VU jegens haar partners in Zuid-Afrika. In strijd met de

apartheidsideologie van zijn eigen blanke Nederduits Gereformeerde

kerk, predikt Beyers Naudé verzoening tussen de verschillende bevol-

kingsgroepen Al in 1965 geeft hij zijn Nederlandse vrienden het advies

'op 'n meer georganiseerde wyse saam te bind en te aktiveer'. De op-

richting van Kairos, christenen tegen apartheid, in 1970 is hier het ge-

volg van. Tot de oprichters behoren missioloog Verkuyl en journalist

Ben van Kaam, allebei verbonden aan de VU. Doel van Kairos is het

mobiliseren van steun onder de kerken voor de doelstellingen van het

Zuid-Afrikaanse Christelijk Instituut van dominee Beyers Naudé.

Binnen de VU voelen steeds meer studenten en medewerkers zich ge-

roepen om stelling te nemen tegen de apartheid. Kairos zet de zaak op

scherp door de VU te adviseren een eredoctoraat te verlenen aan Bey-

ers Naudé. De weerstand hiertegen is groot. Zo heeft de kerkhistoricus

professor Augustijn grote aarzelingen. Verkuyl daarentegen werpt

zich op als een groot pleitbezorger. In de senaat wordt het een span-

nende aangelegenheid: twintig voor, zeventien tegen, negen blanco.^'*

In 1972 is het zover: Beyers Naudé krijgt het eredoctoraat, tot ongenoe-

gen van het regime in Zuid-Afrika.

Inmiddels wordt vanaf 1969 onder aanvoering van de SRVU strijd

gevoerd gericht op het beëindigen van de samenwerking met de Pot-

chefstroom Universiteit (PU). De SRVU vindt dat de VU zich zou

moeten schamen nog banden te onderhouden met een universiteit die

alleen blanke studenten accepteert, de regering-Vorster door dik en

dun steunt en de thuislanden politiek-ideologisch wü funderen. De

vereniging van Neerlandici protesteert fel tegen de komst van gast-

hoogleraar Cloete, die tijdelijk Afrikaanse letteren aan de subfaculteit

der Nederlandse letterkunde doceert.^'^ Studentleden in de faculteits-

251

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 253

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's