Een handvol filosofen - pagina 376
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
3/2 VI B Verdere uitbouw van de faculteit
bliceerde hij (met A. Reitsma) Kunst en
religie (2011), waarvan masterscripties
over esthetica de basis vormden. Be-
langwekkend was zijn in 2012 versche-
nen monografie De kunst van hemel
en aarde. Het spirituele bi] Kandmski,
Rothko, Warhol en Kiefer.
Gedurende zijn hoogleraarschap van
ruim vijf jaar heeft Stoker met zijn ba-
chelor- en mastercolleges het vak es-
thetica in de drie faculteiten zichtbaar
gemaakt. Onder zijn supervisie zijn en-
kele promovendi bezig met een proef-
schrift.'^*
In december 2011 hield Stoker zijn
afscheidscollege, getiteld Het schone en
het sublieme, de kunst van religieuze
kunst. Hij betoogde onder meer dat
schoonheid zowel in de theologie als in
de kunst een belangrijke waarde is, maar
dat zij te smal is om een verbinding tus-
sen deze twee te leggen. Wat valt onder
de categorie schoonheid?
Indien men het schone (op klassieke
W Stoker
wijze) aanduidt met maat, harmonie en
glans, dan rijst de vraag of een schilderij
dat iets afbeeldt dat niet schoon is (bijvoorbeeld de lijdende Christus) met schoon-
heid kan worden aangeduid. Het is veeleer kunst die schokt, en die Stoker aanduid-
de met het sublieme.'^ Subliem is niet alleen een esthetisch begrip, maar in verband
met de lijdende Christus ook een theologisch begrip. Als theologische categorie
drukt het sublieme ook uit dat God met de opstanding van Christus het lijden en de
dood te niet doet. Daarom noemde Stoker het kruis een voorbeeld van 'het sublieme
als ambivalentie van schrik en opluchting'.**
Ter gelegenheid van zijn afscheid boden collega's en promovendi Stoker een
bundel aan, onder redactie van E. Koster en H. Jansen, getiteld Echter dan wer-
kelijkheid? Filosoferen over verbeelding in kunst en religie. In het jaar van Stokers
afscheid werd de bijzondere leerstoel esthetica opgeheven. In de Faculteit der Wijs-
begeerte werd het argument gehoord dat het onderwijsaanbod te breed was en het
aantal studenten te gering om esthetica op te nemen in het reguliere onderwijspro-
gramma. Maar was een bijzondere leerstoel van oorsprong, dat wil zeggen sinds de
Wet op het hoger onderwijs van 1905 die deze leerstoel mogelijk maakte, niet be-
doeld om een buitencurriculair vak aan te bieden?*' Was het geen erezaak voor de
66 Stoker trad op als promotor van A P den Duik, Love Me till My Heart Stops Existentialist Engagement m
Contemporary American Literature (2012)
67 Stoker, Het schone en het sublieme, pp 13 14
6S Stoker, Het schone en het sublieme, p 15
69 Zie Donner, De vrijheid van het bijzonder wetenshappelijk onderwijs, p 214
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 376](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's