Een handvol filosofen - pagina 375
Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012
6 Esthetica 371
van theologie, literatuur en kunst Er was voldoende basis o m hem te benoemen op
de bijzondere leerstoel voor esthetica
In het jaar van zijn benoeming, 2006, hield S toker zijn inaugurele rede, getiteld God,
meester van de kunsten De ondertitel. Een herwaardering van de theologische esthe
ttek, gaf aan dat Stokers centrale vraag was 'wat hebben kunst en religie in onze tijd
met elkaar te maken'''*'
Al kan kunst worden gekenmerkt door waarden als schoonheid en het genoegen
dat men eraan beleeft. S toker vroeg aandacht voor een andere waarde, namelijk dat
kunst ook inzichten kan opleveren Op een andere manier dan de wetenschappen
geeft ook kunst inzicht in de werkelijkheid Dankzij zijn verbeelding schept de kun
stenaar met zijn kunstproduct een 'eigen figuratie van de werkelijkheid' Een schilde
rij, roman, gedicht of een muziekstuk kan ons inzicht verruimen inzake levensoriën
tatie en zingeving Omdat rehgie ook een levensbeschouwelijke oriëntatie verschaft,
betoogde S toker dat hij een gemeenschappelijke basis had gevonden voor kunst en
rehgie 'In beide, m kunst en religie gaat het om inzichten inzake levensoriëntatie, om
zingeving' '' Nadat hij het 'exclusivisme' had besproken (waarin het christelijk ge
loof normen stelt voor de kunst) en het 'mclusivisme' (waarin cultuuruitingen uitein
delijk zijn te herleiden tot de christelijke religie), verdedigde hij een correlatie een
wederzijdse betrokkenheid van kunst en religie, waarbij de een niet tot de ander
wordt herleid, maar aan het eigene van beide recht wordt gedaan In beide gaat het
om wat hij noemde een 'menselijke bestaansinterpretatie'
De typering van de relatie tussen kunst en religie als correlatief gaf volgens S toker
tevens aan wat hij met de titel van zijn oratie bedoelde Hij bedoelde met 'God, de
meester van de kunsten' in elk geval niet dat God zou worden beschouwd als de 'Ie
raar van de kunsten' en dat theologen zouden denken dat zij de normen voor de
kunst bepalen In de lijn van Ambrosius en Augustinus bedoelde S toker met de titel
van zijn rede dat God in zijn scheppingswerk wordt gezien als de grote kunstenaar
Er zijn kunstenaars die hun eigen scheppingsproces vergelijken met Gods schep
pingswerk, en met ten onrechte volgens S toker, die vervolgde 'In kunst kan iets op
lichten van een openbaring God is immers betrokken op heel de wereld, ook op de
kunst Inderdaad, God, meester in de kunsten''"'
Stoker wilde de esthetica beoefenen in de traditie van protestantse denkers, met wie
hij zich m verscheidene publicaties reeds uitgebreid had beziggehouden S chieter
macher, Tillich en Ricoeur Reflecterend op Ricoeur wilde hij zijn hermeneutische
benadering toepassen op de uitleg van kunstwerken en deed hij met name onder
zoek naar het transcendente, zowel in de godsdienstfilosofie als in in de p o s t m o d e r
ne schilderkunst
Stoker gaf gastcolleges aan het Institute for Christian S tudies in T o r o n t o en aan
universiteiten in S tellenbosch en Boedapest Hij publiceerde verscheidene artike
len over esthetica m Nederlandstalige en internationale tijdschriften, en (samen met
dr E Koster) de bundel Roman en religie (2009) met artikelen over Jan S iebelinks
roman Knielen op een bed violen In samenwerking met zijn masterstudenten p u
63 S toker, God meester in de kunsten p 3
64 S toker, God meester in de kunsten, p 7
65 S toker God meester m de kunsten p 16
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's
![Een handvol filosofen - pagina 375](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/een-handvol-filosofen/2013/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's