GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een handvol filosofen - pagina 365

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een handvol filosofen - pagina 365

Geschiedenis van de filosofiebeoefening aan de Vrije Universiteit in Amsterdam van 1880 tot 2012

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

J christian Studies of Science and Society 361

Dooyeweerds manier van filosoferen over de modale verscheidenheid en samen­

hang, zm en oorsprong ­ die volgens hem tot de fundamenten van zijn filosofie be­

hoorden ­ werd door Glas 'een heuristisch mstrument' genoemd dat hij bruikbaar

vond. Geen wonder dat Glas in het beoefenen en ontwikkelen van de reformatori­

sche wijsbegeerte een 'veel pluraler palet' zag dan Dooyeweerd zich kon voorstellen.

Ja, Glas noemde christelijke filosofie zelfs 'noodzakelijkerwijs pluraal', al naar ge­

lang de filosofische en sociaal­culturele context waarin een denker zich bevindt.•''

Glas schreef met veel respect over D o o y e w e e r d en toonde zich in geen enkel o p ­

zicht aanmatigend in zijn kritiek, wanneer hij constateerde dat een filosoof niet veel

andere keus heeft dan zich te bedienen van het 'denkgereedschap van zijn tijd' ­ zo

ook D o o y e w e e r d met zijn oriëntatie op de kantiaanse traditie. Als zodanig was zijn

continentale filosofie moeilijk verstaanbaar voor hen die georiënteerd waren op de

angelsaksisch­analytische filosofie die haar kracht zocht in een open en argumenta­

tieve manier van denken. Glas wilde de communicatie met deze filosofen helpen be­

vorderen. Met zijn gebruik van verscheidene dooyeweerdiaanse inzichten als 'heu­

ristische instrumenten' zou hij vervolgens in een debat met analytische filosofen op

grond van argumenten wel zien hoever hij met die instrumenten k o n komen.

Met de d o o r hem gekozen titel Wat ts christelijk e filosofie? liet Glas zien dat re­

sultaten van christelijke filosofie nooit vanzelfsprekend zijn of worden. Hij liet ook

zien dat daarom de vraag naar het ' w a t ' van christelijke filosofie steeds opnieuw

moet worden gesteld. O o k al leek de titel van zijn rede aanvankelijk weinig inte­

ressant, Glas behandelde deze vraag op z o ' n manier dat hij D o o y e w e e r d s filosofie

openbrak, ja mogelijk tot nieuw en baanbrekend filosofisch onderzoek k o n stimu­

leren.'" D e d o o r Glas gegeven interpretatie van D o o y e w e e r d was in de werken Van

der Hoeven en Klapwijk hier en daar o o k wel te lezen, maar Glas was de eerste refor­

matorische filosoof die Dooyeweerds filosofie zo ingrijpend heeft opengebroken.

De masteropleiding Christian Studies had onder leiding van Geertsema een dui­

delijk interdisciplinair profiel gekregen. Als psychiater­filosoof gaf Glas met zijn

belangstelling voor de filosofie van vakwetenschappen en de ethiek van professies

aan dit profiel een nieuwe impuls. O o k als p r o m o t o r bevorderde hij filosofisch en

interdisciplinair onderzoek.'''^ Met andere deeltijdse docenten als G. Buijs, J.G. de

Ridder, J.W. Sap en J. van der Stoep vormde hij een 'goed geolied team dat met een

minimum aan overleg een maximale o u t p u t levert'."i^

44 Glas, Wat is christelijke filosofie^, pp 9, 12

45 Een uitgewerkte versie van Glas' inaugurele rede verscheen onder de titel Twijfel, bewijs en overgave Over

christelijke filosofie (Amsterdam, 2011)

46 Glas trad aan de Vrije U niversiteit op als promotor van H Sheikh, Embedding Technopohs Modernity and

Traditional Culture m the Human Condition (2011) en aan de Universiteit Leiden van J D Blom, Deconstructing

Schizophrenia An Analysis of the Epistemic and Nonepistemic Values that Govern the Biomedical Schizophre­

nia Concept (2003), B C. Cusveller, Met zorg verbonden Een filosofische studie naar de zorgdimensie van ver­

pleegkundige zorgverlening (2004), J van der Stel, Psychopathologie Grondslagen, determinanten, mechanismen

(2009) en L C ie^rain, Mmd m Praaice A Pragmatic and Interdisciplinary Account of Intersubjectivity (2010)

47 Aldus Glas, Wat is christelijke filosofie^, p. 14

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's

Een handvol filosofen - pagina 365

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 548 Pagina's