GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Omstreden normalisering - pagina 245

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Omstreden normalisering - pagina 245

Hoe de Vrije Univseriteit veranderde in de lange jaren zeventig

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de zestiger jaren zou men gepleit hebben voor de democratie

en tegen de herprogrammering. Dat beide begrippen gekoppeld

zouden kunnen worden, ging toen iedere verbeelding te boven.

Men zou een dergelijke koppeling alleen gezien hebben als een

slimme poging van rechts om de pil van de herprogrammering

te vergulden.^5

De verbeelding krijgt in de lange jaren zeventig inderdaad een heel an-

der karakter: studenten op dit speelveld zijn actief als onderwijstech-

noloog, schrijven stukken over studiezwaarte, verhouding tussen

hoofd- en bijvakken, werkvormen, didactische principes en wijzen

van tentamineren. Het onderwijspolitieke speelveld is gedecentrali-

seerd vanwege de eigen logica en dynamiek van onderwijsherpro-

grammering binnen de verschillende (sub)faculteiten en studierich-

tingen. De herprogrammering wordt gericht door de spelregels van de

WUB en de voorschriften en suggesties van de Commissie Voorberei-

ding Herprogrammering Wetenschappelijk Onderwijs (CVHWO).

Tegelijkertijd wordt de facultaire herprogrammering beïnvloed door

dynamiek en logica van de landelijke, wettelijk gereguleerde herstruc-

turering (met speerpunten als: cursusduur, studieduur, propedeuse,

selectie en budget), die in belangrijke mate wordt gedicteerd door re-

gering en parlement. Intermediaire instituten als de Academische

Raad en in toenemende mate organen in het planningscircuit van de

colleges van bestuur, moeten de werelden van enerzijds faculteiten en

studierichtingen en anderzijds van politiek en overheid bij elkaar

brengen. Dat lukt lang niet altijd. Herprogrammering en herstructu-

rering zijn grootheden die zich niet altijd even goed tot elkaar verhou-

den.

De radicale studentenbeweging maakt de complexiteit nog een

slagje groter. Herprogrammering en herstructurering worden primair

gezien als vehikels om op het wetenschapspolitieke speelveld de strijd

voor goed en relevant onderwijs en onderzoek op basis van het kwali-

ficatieconcept met succes te kunnen blijven voeren: pluriformiteit, re-

levantie, invulling hoofdvak, verbinding tussen onderwijs en onder-

zoek, leeronderzoeken en projectonderwijs.^"^

De politicologen proberen de eigen dynamiek van studiepolitiek, her-

programmering en herstructurering te respecteren én te verbinden.

Studiepolitiek wordt georganiseerd door het Studie-Inhoud Politico-

logie (SIP ), de activiteiten gericht op de herprogrammering van de

243

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's

Omstreden normalisering - pagina 245

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Publicaties VU-geschiedenis | 388 Pagina's