GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1998 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1998 - pagina 36

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paedologisch Instituut met dyslexie als onderwerp. In 1 979 werd Bakker op persoonlijke titel aangesteld als hoogleraar voor 0,3 deel van een volledige baan. Zijn aanstelling werd gefinancierd door de vakgroepen Ontwikkelingspsychologie en pedologie. Speciale pedagogiek en Psychonomie. De nadruk lag op het geven van onderwijs. Bakker heeft dit altijd met veel plezier gedaan. Hij vraagt zich wel eens af of hij bij individuele begeleiding, bijvoorbeeld een scriptie, niet te geneigd was de student te helpen. In 1987 werd Bakker benoemd tot gewoon hoogleraar. Daarmee werd de aan zijn persoon verbonden functie structureel. Dit paste bij de stand van zaken: neuropsychologie was inmiddels bijna een afstudeervariant. "Hieraan hebben onderzoekers als Rob Licht, Anke Bouma, Jan van Strien, wijlen Jan Kappers en vele anderen in belangrijke mate bijgedragen", stelt Bakker bescheiden. Bakker is ervan overtuigd, dat hij de juiste weg gekozen heeft door neuropsychologie te willen onderbrengen in een Onderzoekschool waarbij ook een duidelijke inbreng van fysiologische psychologie gegarandeerd zou zijn. Toetsing van zijn eigen 'balansmodel' van dyslexie - dat zowel nationaal als internationaal veel aandacht heeft getrokken - zou niet mogelijk zijn geweest zonder deze invalshoek. Dit maakte het immers mogelijk om bij kinderen via elektrofysiologische metingen aan te tonen dat stimulering van de juiste hersenhelft gevolgen kan hebben voor het functioneren van hun hersenen, terwijl vervolgens bekeken kan worden of de resulterende veranderingen gerelateerd zijn aan

34

verbeteringen van hun leesprestaties. Dat Bakker ook internationaal zeer gewaardeerd wordt, blijkt mede uit het feit dat hij een aantal jaren 'president elect' van de International Neuropsychological Society is geweest. Ook na zijn emeritaat blijft hij nog actief werkzaam voor de door hem opgerichte European Graduate School of Child Neuropsychology. Eigenlijk vindt hij met emeritaat gaan flauwekul: "Een boer die de boerderij aan zijn zoon overdraagt, blijft daarna toch ook gewoon doormelken?" Jaarboek Pedagogiek 1997 In september 1997 is de eerste editie verschenen van het Jaarboek Pedagogiek. Het doel van dit jaarboek is om zowel de communicatie binnen de vakgroep Pedagogiek te bevorderen als te dienen voor de voorlichting en werving van nieuwe studenten. Het Jaarboek 1997 bestaat uit artikelen over de opleiding Pedagogiek en haar studenten, scriptieonderwerpen, stage-ervaringen, ervaringen van alumni op de arbeidsmarkt en overige wetenswaardigheden op het gebied van opvoeding, onderwijs en onderzoek. Ook komen enkele personeelsleden aan het woord en wordt het een en ander visueel toegelicht. Op dit moment wordt gewerkt aan de tweede editie, het Jaarboek Pedagogiek 1998. Het Jaarboek 1997 is verkrijgbaar bij C.W. Bakker, tel. (020) 444 8908. Hier kunt u ook uw ideeën kwijt over interessante bijdragen voor het Jaarboek '98.

vrije Universiteit

amsterdam

Prof.dr. D.j. Bakker

Promoties / oktober 1997: CD. Doorn 'Toward a gender identity tineory of transsexualism'. Promotoren: prof.dr. W. Koops en prof.dr. RT. Cohen-Kettenis. 8 december 1997: J. te Nijenhuis 'Comparability of test scores for immigrants and majority group members in the Netherlands'. Promotoren: prof.dr. H. van der Flier en prof.dr. N. Bleichrodt. 11 december 1997: E.E. Metselaar 'Assessing the willingness to change. Construction and validation of the DINAMO' Promotor: prof.dr. P.J.D. Drenth. 16 december 1997: H. Smeets 'Dyslexie en leesproblemen. Een gecombineerde cross-sectionele, longitudinale en interventiestudie'. Promotor: prof.dr. D.A.V. van der Leij. 17 december 1997: mw. D.N. den Hartog 'Inspirational leadership'. Promotoren: prof.dr. P.L. Koopman en prof.dr. P.J.D. Drenth.

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's

Revue 1998 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's