GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1998 - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1998 - pagina 57

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

daarmee niet de makkelijkste weg gekozen te hebben."Het is een beetje een vreemde mengeling van detective, feit en fantasie", vertelt hij. "In principe zijn mijn boeken pure fictie, dus ik kan me aardig wat vrijheden veroorloven. Maar voor mij moet het wel allemaal kloppen. Het moet echt gebeurd kunnen zijn. Zo ben ik nog steeds bang dat ik een schip het IJsseimeer op stuur, in plaats van de Zuiderzee. Dat soort dingen mag gewoon niet gebeuren." Ashe Stil woont zelf in een van de mooiste oude buurten van Amsterdam, dejordaan. Bovendien werkte hij enige tijd in het Amsterdams Historisch Museum. "Dat heeft het iets makkelijker voor me gemaakt. Ik kan veel dingen eenvoudig verifiëren. Maar het zijn juist de dagelijkse dingen die je de meeste hoofdbrekens bezorgen. Wat dronk men bij het ontbijt bijvoorbeeld? En met hoeveel mensen zat men eigenlijk in het cachot? En nog zoiets: waar veegde men z'n gat mee af in de zeventiende eeuw? Ik weet het niet, en kom het ook nergens tegen. Laatst zag ik in een poppenhuis uit die tijd verknipte oude kranten in het toilet liggen. Toen heb ik maar aangenomen dat die ook toen al daarvoor gebruikt werden. Maar wie vertelt me dat dat ook echt de waarheid is?" Hij noemt nog een voorbeeld. "In mijn laatste boek 'Schone Schijn' spelen prostituees een belangrijke rol. Maar ik weet al niet eens hoe die wereld tegenwoordig in eikaar steekt, laat staan dat ik weet hoe dat toen ging. Gelukkig bleek mijn beschrijving achteraf aardig te kloppen, getuige het boek 'Amsterdamsch Hoerdom' van Lotte van de Pol. Voor veel dingen moet je uitgaan van je

vrije Universiteit

amsterdam

gezond verstand. De mens zelf is in de loop der eeuwen niet zoveel veranderd." De schrijver maakt veel gebruik van schilderijen om een beeld te krijgen van het dagelijks leven in de zeventiende eeuw. "Maar ook schilderijen vertellen niet altijd de waarheid", beseft hij. "Het zijn geen foto's. Vaak worden ze mooier gemaakt dan de werkelijkheid is." En ai kan hij zich veel vrijheden veroorloven, 'je voelt jezelf wel onzeker als je te veel aannames moet maken". Het is ook gevaarlijk, meent hij. "je draagt toch bij aan de beeldvorming van de zeventiende eeuw. Daarom probeer ik historisch zo correct mogelijk te zijn." Willem Lootsman De hoofdpersoon in zijn serie, waterschout Willem Lootsman, heeft in ieder geval echt bestaan. Wel, geeft Ashe Stil toe, "moet hij in werkelijkheid een ander figuur geweest zijn dan wat ik ervan heb gemaakt, met grotendeels ook heel andere bezigheden." De schrijver heeft de persoon bewust niet al te erg uitgediept. "Hij moet een beetje blanco blijven, zodat de lezer zichzelf in hem kan

De Alumnus

3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's

Revue 1998 - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's