GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1999 - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1999 - pagina 27

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Geneeskunde

\^/U acadëiiisch z i e k e n h u i s

Vliegende spoed is goed Uit onderzoek blijkt dat het helikopterproefproject van de ANWB en het VU ziekenhuis een goede aanvulling is op de huidige traumazorg in ons land. Per jaar kunnen er tussen de tien en twintig procent extra levens mee worden gered. Ruim driejaar nu vliegt de helikopter een arts en een verpleegkundige naar een verkeersongeval of ander ongeluk. Het hoofddoel is: zo snel mogelijk het medische team naar een slachtoffer brengen en daar de toestand van het slachtoffer zien te stabiliseren, zodat die vervoerd kan worden. Slechts één van de tien keer wordt een patiënt ook met de heli naar een ziekenhuis vervoerd.

De heli is nadrukkelijk niet bedoeld als vliegende ambulance, zoals velen ten onrechte denken. Bij het Amsterdamse helikoptertraumateam zijn tien artsen, acht verpleegkundigen en 3,5 piloten betrokken. Chirurg Peter Patka is coördinator van het medisch team. Voordat de artsen en verpleegkundigen de lucht in mogen, krijgen ze een speciale training voor dit werk: wondverzorging, klaplongen behandelen, intuberen (inbrengen van een buisje om de luchtweg open te houden), thoraxdrains (afvoerbuizen in borstholte) aanleggen om bloed af te laten vloeien, enzovoort. Daarnaast krijgt het medische team in samenwerking met brandweer, ambulancediensten en politie een training in bevrijdingstechnieken en natuurlijk ook een training in vliegveiligheid. De heli-verpleeg-

kundigen krijgen op een vliegschool ook nog drie weken training in luchtvaartcommunicatie en -navigatie. In juni van dit jaar is een rapport verschenen met daarin de onderzoeksresultaten naar wat een

vrije Universiteit

amsterdam

medisch helikopterteam effectief toevoegt aan de normale ambulancehulp. Gekeken is naar het sterftecijfer van de groep als geheel, en naar de kwaliteit van leven van de slachtoffers die het ongeval overleefd hebben, in totaal zijn de resultaten vergeleken van ruim vijfhonderd polytraumapatiënten. Zonder de hulp van het helikoptertraumateam zouden er minimaal elf procent tot maximaal zeventien procent meer van hen zijn gestorven. Voorts blijkt dat het leven van maar liefst een op de vier verkeersslachtoffers is gered door de inzet van de helikopter, in de kwaliteit van het leven na het ongeluk is er bovendien geen verschil tussen de 'heli-slachtoffers' en de 'niet-heli-slachtoffers', zodat er geen reden is te vrezen dat de heli slechts bijdraagt aan het aantal 'kasplantjes' dat met kunst- en vliegwerk in leven moet worden gehouden. De kosten per gewonnen volledig gezond levensjaar komen uit op een bedrag van 40.000 tot 83.000 gulden. Dit zijn bedragen die voor veel andere voorzieningen in de gezondheidszorg normaal zijn. MS-centrum biedt hoop Binnenkort zal het Multipele Sclerose Centrum voor Kennis en Zorg van start gaan; een samenwerkingsverband van de VU en TNO. Beide instellingen hebben een lange traditie op het gebied van MS-onderzoek. Door de De faculteiten

25

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Revue | 108 Pagina's

Revue 1999 - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Revue | 108 Pagina's