GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1999 - pagina 92

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1999 - pagina 92

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Psychologie en Pedagogiek

Alumnidag Onderwijspedagogen Op vrijdag 1 1 juni 1 999 organiseerde de afdeling Onderwijspedagogiek voor de derde keer een alumnidag. De dag werd bezocht door ongeveer vijftig alumni en docenten. Ook waren er huidige studenten aanwezig die deze dag wilden gebruiken om alvast wat kennis te maken met hun toekomstige beroepsgenoten, de sfeer te proeven, of alvast een begin te maken met een netwerkje. Evenals de vorige keren, was het een geanimeerde dag waarop zowel ruimte was voor inhoudelijke input, als voor 'bijpraten' op het sociale vlak. Tijdens de plenaire bijeenkomst 's morgens vertelde ivanka van Dijk, bursaal bij de afdeling, iets over haar onderzoek naar leren modelleren in het reken-wiskunde-onderwijs. Oud-student Henk van der Weijden, nu inspecteur voor het basisonderwijs, sprak over de sociocratische methode van Kees Boeke, het onderwerp waarop hij onlangs promoveerde, 's Middags konden oud-studenten die werkzaam zijn op of geïnteresseerd in een zelfde terrein, in een drietal parallelle bijeenkomsten van gedachten wisselen en ervaringen uitwisselen. Peter van de Vliet gaf het startschot voor een discussie over 'de lerende organisatie' door iets te vertellen over zijn ervarin-

gen als bedrijfsopleider en eigenaar van een trainings- en adviesbureau. Willem de Vos, die onlangs een proefschrift voltooide over het reken-wiskundeonderwijs in de bovenbouw van het basisonderwijs, hield daarover een inleiding. Cil Wigmans, directeur van een scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs, ging in op de vraag hoe zijn school vanuit een bepaald schoolconcept werkt aan de vormgeving van het Studiehuis. De dag werd afgesloten met een plenaire voordracht door docent Bert van Oers over recente ontwikkelingen op het terrein van de onderwijspedagogiek. Het was een prima dag om bij te praten, zodat er weer diverse contacten tussen alumni werden gelegd, hernieuwd of verstevigd. Iedereen was het er over eens: over twee jaar weer! Loopbaanoriëntatie voor studenten In april en mei 1999 werd voor studenten Psychologie en Pedagogiek een cursus loopbaanoriëntatie georganiseerd. In deze cursus leren ouderejaarsstudenten hoe ze de arbeidsmarkt kunnen verkennen, hoe ze zich daar kunnen presenteren, en welke keuzes ze kunnen en moeten maken. In oefensituaties doen de studenten praktische vaardigheden op. Op elke bijeenkomst vertelde een alumnus of alumna over zijn of

vrije Universiteit

amsterdam

haar loopbaan. De studenten stellen veel prijs op die informatie uit de beroepspraktijk. Ook het komende studiejaar vindt weer een cursus plaats. Vindt u het leuk iets over uw loopbaan en beroepspraktijk te komen vertellen - wij denken vooral aan mensen die inmiddels drie tot zes jaar geleden zijn afgestudeerd - dan kunt u contact met opnemen met afdeling voorlichting Psychologie en Pedagogiek, tel. (020) 444 8897 / 444 8898, e-mail <voortichting@psy.vu.nl>. Nieuwe hoogleraar Psychologische functieleer 'Kennis over hoe mensen denken, beslissen, waarnemen, leren, zaken onthouden, kan en moet worden aangewend om de wereld om ons heen op ons af te stemmen in plaats van andersom', aldus de nieuwe hoogleraar Psychologische functieleer prof.dr. Jan Theeuwes in zijn oratie op 1 5 april 1999. Een student moet tijdens de opleiding fundamentele kennis krijgen van de functieleer en van methoden en technieken van onderzoek. De student moet bovendien aan de hand van praktijkvoorbeelden leren hoe die kennis kan worden toegepast. Theeuwes noemt dit 'het leren afdalen uit de ivoren toren en te leren hoe je als functieleerpsycho-

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Revue | 108 Pagina's

Revue 1999 - pagina 92

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Revue | 108 Pagina's