GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2000 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2000 - pagina 36

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Faculteit der Exacte Wetenschappen Divisie Natuur- en Sterrenkunde Laptops voor natuurkunde 1 september 1999 is het proefproject laptops voor natuurkunde van start gegaan. Het project is bedoeld als een pilot om de toegevoegde waarde van de laptops en de software in de praktijk te onderzoeken te onderzoeken. De divisie heeft ervoor gekozen om te beginnen bij het eerste jaar. Omdat de beslissing over het laptopproject laat genomen is - in juli 1 999 - is besloten om de operationele kosten voor het gebruik in het eerste jaar voor rekening van de divisie te laten vallen. Ze zijn voorzien van de benodigde software zoals IMS Office, IVlathematica, S-plus en LabVIEW. Dit zijn softwarepakkettten die veelvuldig in het onderwijs worden gebruikt en een brede inzetbaarheid hebben in het natuurkundecurriculum. De studenten mogen de laptops zowel thuis als tijdens (werk-)colleges gebruiken. Het project staat in het kader van de onderwijsvernieuwingen bij de divisie Natuurkunde en Sterrenkunde van de Vrije Universiteit en heeft tot doel de zelfwerkzaamheid van de studenten te bevorderen. Het is de bedoeling te onderzoeken of door de inzet van laptops met geschikte software de kwaliteit van de opleiding verbeterd kan worden. Structurele integratie van formule manipulatie in het natuurkunde onderwijs kan goed worden ondersteund met

behulp van Mathematica. Het programma biedt mogelijkheden voor het manipuleren van differentiaal vergelijkingen, rule based programmeren en allerlei visualisaties. Door te werken met een formulemanipulerend programma kan de nadruk van het onderwijs worden gelegd op het leren gestructureerd problemen op te lossen. De formulemanipulatie wordt eerst geoefend in een speciaal, nieuw, vak in het eerste jaar en direct daarna in praktijk gebracht bij het college Mechanica. Bij het werkcollege formulemanipulatie zijn voorbeelden gekozen uit de daarvoor gelopen cursus Natuur-kunde Universitair, dit om de overgang zo glad mogelijk te laten verlopen. Er is gekozen voor de laptop als middel om dit computerondersteund onderwijs te geven omdat deze een aantal voordelen heeft boven de pc. Behalve de bredere inzetbaarheid is vooral de mogelijkheid tot standaardisatie van de thuiswerkplek van studenten belangrijk. Dat weegt in de visie van de werkgroep die de inzet begeleidt, ruim op tegen de hogere prijs van een laptop. Daarnaast kan de laptop ook makkelijk aan experimenten worden gekoppeld. Daarna kan de student op zijn laptop de resultaten meenemen, die thuis uitwerken en het verslag per e-mail opsturen. De hard- en software wordt door de divisie aange-

vrije Universiteit

amsterdam

leverd zodat het duidelijk is over welke configuratie de student beschikt. Via het VU-inbelsysteem Stol kan de student ook van thuis af het web op om relevante informatie over vakken te bekijken. De docentervaring met het project tijdens het eerste semester is positief. Er moet meer begeleiding worden gegeven bij het gebruik van de software, maar de gefaseerde invoering, dwz. per jaar, maakt het project hanteerbaar. Het gebruik van geavanceerde technologie werkt stimulerend op het proberen van nieuwe dingen. Er is daarom besloten om het proefproject met een jaar te verlengen. Ook de studenten hebben in de twee enquêtes, waarin naar hun mening gevraagd werd over de laptops, duidelijk gemaakt dat zij dit initiatief van de divisie belangrijk vinden en van mening zijn dat het gecontinueerd moet worden. Al met al een veelzijdig stuk gereedschap dat zich vermoedelijk een blijvende plaats veroverd heeft in het natuurkunde onderwijs. Wilt u meer weten, kijk dan op www.nat.vu.nl/itservice/english/lap/index.htm

Revue

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Revue | 124 Pagina's

Revue 2000 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Revue | 124 Pagina's