GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 2002 - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 2002 - pagina 73

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

geschiedenis van de wetenschap en de ethiek van vakgebieden. Daarbij wordt expliciet aandacht besteed aan vragen van wetenschappelijke, maatschappelijke, levensbeschouwelijke en ethische aard. We mogen er trots op zijn dat kwaliteit, inhoud en organisatie van het VU-onderwijs een goede naam hebben. Het aantal studenten dat aan de VU komt studeren, neemt daardoor toe. Dit academisch jaar schrijven wij de 1 5 duizendste student in. Een mijlpaal. De VU kan zich, ook op het terrein van onderzoek, meten met andere gerenommeerde universiteiten, nationaal en internationaal. De kwaliteit van het onderzoek en daarmee het imago van de VU als een gedegen instelling van wetenschappelijk onderzoek neemt nog steeds toe. Op basis van dit fundament en wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen heeft de VU een inhoudelijk onderzoek- en onderwijsprofiel geformuleerd dat is verbeeld In de 'VU ster' (zie Revue, voorjaar 2002). De VU zet zich in om de komende jaren haar (inter-)nationale onderzoek, positie en profilering verder te verstevigen en uit te bouwen. Kortom, de VU als academische instelling maakt haar gewone karakter meer dan waar. Maar hoe zit het met het bijzondere karakter van de VU? Hoe geven we de christelijke traditie waarin de VU staat, de levensbeschouwelijke identiteit vorm en inhoud? Dat proberen we In de eerste plaats te realiseren in de dagelijkse praktijk van onderwijs, onderzoek en maatschappelijke dienstverlening. Want is het niet

vrije

Universiteit

amsterdam

zo dat het bijzondere veelal 'schuilt' in het gewone, in het alledaagse? Het gaat toch immers om het centraal stellen van de mens, de aandacht voor elkaar, het geven van ruimte, het tonen van respect, het steunen en stimuleren van elkaar. De universiteit als ontmoetingsplaats, als moderne smeltkroes van ideeën, levens- en wereldbeschouwingen en culturen. In de hedendaagse, vaak harde en onpersoonlijke maatschappij ontstaat de behoefte aan meer (onderlinge) verbondenheid en zingeving. Spelen we wel voldoende op deze behoeften en ontwikkelingen in? In het reguliere onderwijs, in het project 'Van Waarden Weten' en vanuit diverse onderdelen van de universiteit (Bezinningscentrum, universiteits - en studentenpastoraat, Studium Generale, Cultuurcentrum VU) worden belangrijke thema's op het brede terrein van levensbeschouwing, samenleving en wetenschap op een eigentijdse wijze aan de orde gesteld. De belangstelling hiervoor blijkt echter niet altijd even groot. We zouden elkaar, studenten en staf, meer tijd moeten gunnen en elkaar moeten uitdagen daar actiever aan deel te nemen. Nu de VU voor omvangrijke investeringen staat (nieuwbouw en renovatie) zijn er legio mogelijkheden de ontmoetingsgedachte te vertalen en de menselijke maat beter vorm te geven, en daarmee te laten zien hoe belangrijk wij dat vinden. In het onderzoek wordt de Identiteit van de VU zichtbaar door onder meer het ondersteunen van onderzoek naar de relatie tussen levensbeschouwing en wetenschap. De

De rector

magnificus

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's

Revue 2002 - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

Revue | 112 Pagina's