GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1923 - pagina 96

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1923 - pagina 96

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

86 DE GODSDIENST^HISTORISCHE

in dem Sinn der Unparteilichkeit des Historikers und der

Nicht-Einmengung eigener Wertschätzungen in die Darstel-

lung der wirklichen EntAvickelting, sondern objektiv in dem

Sinne, dass sie die in ihr entstehenden Werte doch auf einen

festen Wertmaszstab der persönlichen Stellung zu beziehen

erlaubt, und dass sie diesen Wertmaszstab durch die E r -

kenntnis ihrer Entwickelungen zugleich selbst als einen

objektiv d, h, unbedingt gültigen gewinnen lehrt ^^),

Dit is mogelijk van uit het kritisch Idealisme, dat door

Windelband en Rickert nader wordt uitgewerkt ten op-

zichte van de geschiedwetenschap. Voor de historische ver-

gelijking en beoordeeling der religies kunnen we ten slotte

niet buiten een metaphysica der geschiedenis, die echter

niet zooals bij Hegel een Voraussetzung maar een Ergebnis

der historie moet zijn. Door zijn rationalisme had Hegel

geen oog voor het irrationeele, het bijzondere, het einmalige,

de persoonlijkheid, dat wat Ranke noemt: J e d e Epoche ist

unmittelbar zu Gott, Maar zijn idee eener absolute waarde,

die in de geschiedenis doorschemert en zonder welke het

verleden geen beteekenis voor ons zou hebben, moeten we

vasthouden. Die absolute waarde zelf staat echter boven de

geschiedenis en kunnen we alleen met het geloofsoog zien

en door intuïtie grijpen.

Der Maszstab ist ein im lebendigen Kampf und Urteil sich

selbst erst erzeugender und liegt nicht irgendwo fertig und

bereit, von woher er nur geholt und angelegt zu werden

brauchte ^^), Das eigentliche Wagnis alles nicht bloss forma-

len Denkens besteht darin, dass wir einen aufblitzenden

Vernunftgedanken als Ausfluss der göttlichen Lebendigkeit

zu betrachten, zu erfassen und durchzuführen wagen,

Täuschung ist hier nirgends von vornherein auszuschlies-

sen. W e r falsch gegriffen hat, hat sich damit aus dem gött-

lichen Lebensprozess herausgestellt, und wer ein richtiges

Ergreifen gegen die Masse nicht durchsetzen kann, ist der

Märtyrer der Idee, Ohne Wagnis, ohne Fehlgriff, ohne

Martyrium gibt es kein Ergreifen von Wahrheiten und

Werten, Auch hier gibt es eine „Rechtfertigung aus dem

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1923

Studentenalmanak | 158 Pagina's

Studentenalmanak 1923 - pagina 96

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1923

Studentenalmanak | 158 Pagina's