GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1923 - pagina 89

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1923 - pagina 89

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

M E T H O D E VAN TROELTSCH 19

is er plan, gang in de geschiedenis, want God leidt haar tot

haar telos. Er wordt een allmählige Stufenfolge van levens-

waarden gerealiseerd. Eén van die levenswaarden is de

religie, die, hoe verschillend ook in vormen, toch één is in

wezen en oorsprong. Wenn wir wirklich den göttlichen Geist

in seiner lebendigen, aber abgestuften Wirksamkeit überall

in allem Geistesleben anschauen und empfinden, wenn wir

ihn Sünde und Natur gerade so in Indien, Persien und

Griechenland bekämpfen und überwinden sehen wie in

Palästina; wenn wir wahrhaftige Gottesgemeinschaft, Erlö-

sungsfrieden, Sündenvergebung und Sündenüberwindung

verschieden, aber doch analog anerkennen bei Piaton,

Epiktet wie bei Jeremias und Paulus, bei orphischen Mysten

und den Glaubigen Apollinischer Sühnriten wie bei christ-

lichen Heiligen und Mönchen, in assyrischen Gebeten wie

in hebräischen Psalmen, dann kann der Unterschied doch

nicht mehr der von menschlicher Erfindung und göttlicher

Kundmachung sein " ) ,

Langs verschillende, naast elkaar loopende lijnen wordt

het religieuze leven voortgestuwd door de drijvende kracht

der religieuze Führer, Deze lijnen convergeeren ten slotte

in een Sammelpunkt, in Jezus. In die Predigt Jesu mündet

der ethische Monotheismus Israels mit dem Optimismus

seines Schöpfungsglaubens und die Eschatologie des Spät-

judentums mit dem Pessimismus des Erlösungsglaubens,

aber auch der religiöse und ethische Individualismus mit

dem Keim des Humanitätsgedankens e i n " ) . Vandaar de

spanning in het Christendom,

Het Evangelie van Jezus was vrije, personalistische religie

met den drang tot innerlijke verbinding der zielen zonder

cultische organisatie, maar toen der natürliche Dogmatismus

einer kindlichen Denkweise na zijn dood de verlossing der

toekomst verlegde in het kruis van Golgotha, ontstond er

een Jezuscultus, die een nieuwe gemeenschap noodig

maakte. De gemeenschapsidee bepaalt heel de Christelijke

gedachtenwereld. Uit den Jezuscultus ontstond het oer-

dogma zijner Godheid en dit leidde van zelf tot het trini-

6

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1923

Studentenalmanak | 158 Pagina's

Studentenalmanak 1923 - pagina 89

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1923

Studentenalmanak | 158 Pagina's