GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1925 - pagina 126

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1925 - pagina 126

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

114 KUNST EN KUNSTPROSTITUTIE

In de bouwkunst, ondanks alle divergeeren, toch de

eenheid van lijn, ondanks de zware materie toch de ver-

wezenlijking, de belichaming van de lichte gedachte, die

achter alles en in alles is.

In de beeldhouwkunst reeds de tinteling van 't leven,

dat den koelen steen als van ingehouden gloed doet

stralen.

Deze twee grijpen nog in de ruimte en leven nog het

driedimensionale der volle werkelijkheid. Ze kunnen zich

nog niet ontworstelen aan den greep, dien de materie en

de causaliteit op ons hebben instee van wij op hen,

In haar arbeid, met beitel en hamer moet ze nog de

materie 6c-werken.

De schilderkunst daarentegen doet dat niet meer, ze

vergeet den ruimtelijken band e n abstraheert van één

afmeting. Ze grijpt reeds zekerder naar de idee, en heeft

de stof slechts noodig als zwak medium, ze werkt met de

materie.

Daarom kan ook de schilderkunst zich de weelde van

de weelde veroorloven.

De sculptuur streeft immer naar de ideale gestalte, naar

de volmaakte mensch (Apollo, Venus), naar het volkomen

dier, plant. Ze toont ons in den ideaal-mensch den mensch.

De peintuur is echter een trap hooger gestegen en laat ons

in ieder mensch de idee zien. Daarom is haar geen enkel

levensterrein afgesloten en ligt de natuur zoowel als de

cultuur, de mensch zoowel als de plant, het leven zoowel

als de dood, het licht zoowel als het duister onder haar

bereik.

Dan komt de poëzie, de woordkunst, die ons boven de

beeldende en plastische kunsten uitvoert en het men-

schenhart, de eeuwige werkelijkheid tracht nabij te komen

door het voertuig der begrippen. Hier slaat de begeeste-

ring de vlerken al wijder uit en wordt ook het naderen

der zaligheid in haar zoeken reeds uit het gehoor.

Waar de drie vorige kunsten van afmeting op afmeting

verminderden in haar vastgrijpen aan de realiteit, waar

eerst in, toen door middel van de materie de idee, de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's

Studentenalmanak 1925 - pagina 126

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Studentenalmanak | 176 Pagina's